EMIR slipper sin solodebut

Onge Su$hi Mane fra Sushi X Kobe blir til soloartisten EMIR, signerer med Sony Music og slipper sin solodebut «Faller» i dag 20. oktober.

På kort tid ble Sushi X Kobe et aldri så lite fenomen i norsk rap. Lojale fans. P3-listinger. Kontroverser. Sommerhits. Mediaoppslag. Og selvsagt utallige festivaler som ble revet ned av ivrige moshpits og en voldsom live-energi. Heldigivis er ikke Sushi X Kobe over, men fremover kommer Sushi til å kjøre sitt eget løp under døpenavnet EMIR. Han har jobbet med nytt materiale og nye produsenter parallelt med Sushi X Kobe det siste året.

Første låt ut fra soloartisten er «Faller». Låta er produsert av svenske Niklas Marklund og Andreas Sandgren, som nikker til britiske dansegulv, men samtidig en tekst som sentrerer rundt feilkoblinger, tanngnissing og speilbilder som ikke ser ut som man skulle ønske.

Hør «Faller» herhttps://open.spotify.com/album/3rIhjmddjVAfByElZT40aR

Emir Hvidsten Hindic (24) har en svært kreativ oppvekst i bakhånd, hvor han blant annet er trent i klassisk cello og har et spesielt gehør for musikk og kreativ utfoldelse. Sjangermessig beveger han seg mellom hip/hop, pop og RnB, men han henter også inspirasjon fra tidligere ravekultur. Nå har han også signert med Sony Music Norge, og låtene som venter oss vil klart og tydelig markere seg i det urbanske landskapet som noe nytt og spennende.

«Det er på tide å følge sin egen retning. Ta ansvar for noe. Bli voksen. Signere med en major-label. Lukte, føle, høre og teste om det er greit, liksom», forteller Emir selv.

Han lover at solomaterialet blir mer av det samme, men også tydelig annerledes enn Sushi X Kobe sine utgivelser.

EMIR har samarbeidet med et stort sprang av produsenter, hvor blant annet Rytmeklubben, Coucheron, Askjell Solstrand og Drippin har bidratt med sine særpreg. Tekstuniverset hans gir lytteren en blanding av nevrose, optimisme, feststemning og alvor.

«Faller» er ute i dag, 20. oktober.