Eminem til Norge for første gang på 17 år

Foto: Craig McDean

Siden sist han gjestet Norge har han gitt ut seks album og solgt over 100 millioner plater. Nå er verdensstjerna klar for Norge for første gang siden 2001, når han skal spille på Oslo Sommertid på Voldsløkka 30. juni.

Billettene legges ut for salg via Ticketmaster.no fredag 9. februar kl. 9.

Marshall Bruce Mathers III, bedre kjent som Eminem, har hatt en eventyrlig karriere. Allerede som 14-åring begynte han å rappe og gi ut musikk på egenhånd. Først ett tiår senere fikk han lønn for strevet, da Dr. Dre så han ta en andreplass i konkurransen Rap Olympics. Stjerneprodusent og N.W.A grunnlegger falt pladask for Detroit-rapperens nå berømte flow, og sterke personlige tekster, og signerte ham. Debutalbumet «The Slim Shady LP» som kom i 1999, var en megasuksess og solgte til trippel platinum. Resten er musikkhistorie!

I USA ble han 2000-tallets mestselgende artist, og globalt har han solgt over 250 millioner album. I løpet av sin karriere har han hatt ti nummer én album og fem nummer én singler på Billboard. Her hjemme har han regjert på toppen av VG-lista med hele seks singler. Han har vunnet 15 Grammy-priser og, som første rapper, stakk han av med en Oscar for musikken sin.

Gjennom gripende tekster om en vanskelig barndom, fattigdom, vold og avhengighet, introduserte Eminem hiphop til en hel generasjon hvite forstadskids. På gutte- og jenterom i de tusen hjem strømmet hits som «The Real Slim-Shady», «Stan» og «Lose Yourself» ut av boomblastere. Siden har musikken hans fortsatt å strømme ut. Først på Discmen og iPoder, så på mobiler og lydplanker – nå topper han nemlig listene igjen med låten «River» fra hans niende studioalbum, «Revival».

Foto: Craig McDean

Metallica til Norge24.9.2018 13:08Pressemelding

Metallica inntar Europa med sin WoldWired Tour i 2019 og besøker Trondheim for første gang! Det legendariske bandet drar denne gangen på en utendørsturné fra mai til august, som stopper innom stadioner, parker og til og med et slott. Lørdag 13. juli står Norge og Granåsen for tur, og med seg som special guests har de Ghost og norske Bokassa. Siden de slapp albumet Hardwire...To Self-Destruct i 2016 har bandet turnert verden over og gjestet Telenor Arena i mai. WorldWired Tour sparkes i gang i Lisboa, før de spiller 25 show fordelt på 20 land, inkludert flere byer de ikke besøkte på forrige turné. De tar turen til blant annet Milano, Zürich, Dublin, Brussel (for første gang siden 1988), Berlin, Moskva, Warszawa, București, Gøteborg og ikke minst Trondheim, for aller første gang. "We are super excited to play Trondheim for the first time on July 13th! Our friends in Ghost will join us as special guests and we can't wait for Bokassa to show us their home town! Hope to see you all there!"

Nyhetsbrev fra Universal Music21.9.2018 12:07Pressemelding

Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Mark Knopfler med nytt album Mumford & Sons er endelig tilbake med den nye singelen "Guiding Light", den første singelen fra deres kommende album Delta som slippes 16. november. "Guiding Light" er en fengende forsmak på det kommende albumet, som følger opp tidligere suksesser som Sigh No More, Babel og Wilder Mind. 16. november slippes en samling av Chris Cornells største hits gjennom karrieren. Albumet vil inneholder låter fra hans tid i Soundgarden, Temple Of The Dog, Audioslave og fra hans solokarriere samt en låt som aldri før har vært utgitt, "When Bad Does Good". Den franske afrotrap-kongen MHD er ute med albumet 19. Han besøker Oslo for å spille konsert på Sentrum Scene 25. januar. Stjerneskuddet Noah Kahan er ute med låten "False Confidence", og spiller på Ingensteds 7. november Logic har sluppet en video til "Everybody Dies". Albumet YSIV, Young Sinatra IV, er rett rundt hjørnet! Den svenske superduoen Norlie & KKV er ute med "Om Du

#RELEASEHONEYDAMNIT19.9.2018 14:08Pressemelding

I den første sesongen av TV-serien “Girls” i 2012, ble “Dancing On My Own” brukt på et avgjørende sted i fortellingen av serieskaper og Robyn-superfan Lena Dunham. Plasseringen skapte ny interesse for den da allerede to år gamle låten. I 2016 kontaktet Lena Robyn igjen og spurte om hun kunne tenke seg å skrive en sang spesifikt for seriens siste sesong, og siden hun allerede var i gang med å skrive ny musikk takket Robyn ja og sendte over noen ideer, og den første utgaven av “Honey” ble introdusert til verden. Over de neste to årene eksperimenterte Robyn med mykere lydbilder og ideer fra Joseph Mount, kjent fra Metronomy. Andre samarbeidspartnere som Klas Åhlund, Adam Bainbridge (a.k.a. Kindness), Mr. Tophat og Zhala ble invitert til studiosessions i Stockholm, London, Paris, New York og Ibiza. I februar 2018 ble Robyn spurt av en utålmodig fan på Twitter om hvem som bestemte hennes albumslippdato. Robyn svarte: Tidligere i sommer ble “Missing U”, den første smakebiten fra “Honey” slup

Mark Knopfler med nytt album19.9.2018 13:05Pressemelding

Mark Knopfler er 16. november klar med det nye albumet Down The Road Wherever. Dette er hans niende studioalbum og inneholder 14 klassiske Knopfler-låter. Første smakebit fra albumet er singelen "Good On You Son", som ble sluppet i dag. Om det nye albumet sier han selv; “Down The Road Wherever is a line from 'One Song At A Time.' I remember my pal Chet Atkins once saying that he picked his way out of poverty one song at a time, and it just stuck in my mind. You get to an age where you’ve written quite a few songs. But Down The Road Wherever seems to be appropriate for me just because it's what I've always done. I've always tried to make a record and also to keep my own geography happening in the songs.” Down The Road Wherever er produsert av Knopfler selv sammen med Guy Fletcher og ble spilt inn i British Grove Studios i London. Down The Road Wherever trackliste: 1. Trapper Man 2. Back On The Dance Floor 3. Nobody’s Child 4. Just A Boy Away From Home 5. When You Leave 6. Good On You So

Nyhetsbrev fra Universal Music14.9.2018 13:44Pressemelding

Endelig fredag og nytt nyhetsbrev fra oss! Under finner du ukens nyhetsbrev med de største slippene fra Universal Music: OnklP er tilbake med Føler Meg Bedre Ny låt fra Lemaitre Lil Halima ute med tredje singel fra debut-EP Kajander med personlig låt som vekker gamle følelser 6LACK er endelig ute med debutalbumet East Atlanta Love Letter. Albumet består av 13 låter og inneholder blant annet singlene «Switch» og «Nonchalant». Av artister som bidrar på albumet finner vi Future, J Cole og Khalid. I sommer gjestet han Oslo og spilte på Øyafestivalen. Kanye West er ute med låten «I Love It» som har med hip-hop kometen Lil Pump. Låten gikk raskt til nummer 1 på Spotify. Den artige musikkvideoen som slapp samtidig, regissert av Spike Jonze, gikk umiddelbart viralt og har fått over 70 millioner visninger på YouTube på bare noen dager. Kanye gikk nylig til Twitter og teaset et nytt album, Watch The Throne 2. Carrie Underwood er i dag klar med det nye albumet https://open.spotify.com/album/6LURW

Ny låt fra Lemaitre14.9.2018 13:21Pressemelding

Lemaitre er nå ute med låten «Big». I kveld slippes også en fersk musikkvideo som hører til, hvor duoen har fått med seg vennene Magnus Devold, Jonis Josef og Markus Neby. «Big» er allerede blitt listet på P3 og Spotifys New Music Friday-spilleliste. Låten «Rocket Girl» med australske Betty Who var temalåten for X Games Norge 2018. Duoen har sanket inn over 120 millioner streams på Spotify og gjort store turnéjobber som Coachella, Lollapalooza, Roskilde og flere. De er aktuelle på Austin City Limits festival i Texas i oktober før de starter Europaturné i Dublin. Lemaitre gjør en Norgesturné i november, og avslutter året med en USA-turné.