Eltek vinner av NHOs nyskapingspris

Drammen, 20. oktober 2016: Eltek har vunnet NHOs nyskapingspris 2016 for gjennombruddsproduktet Rectiverter.

Fra venstre, markedsdirektør i Eltek, Morten Schøyen, innovasjons direktør i Eltek, Satvir Singh Parma og teknologidirektør i Eltek, Reidar Hagen

Prisen er den mest prestisjetunge innovasjonsprisen i Norge og er blitt delt ut årlig siden 1981 for å berømme innovasjon og gründerånd.

– Rectiverteren representerer en disruptiv kraftteknologi som velter måten man tenker kraftsystemer på. Med Rectiverter reduseres kompleksitet og kostnader samtidig som leveransen av strøm er minst like effektiv og enkel. Juryen har lagt vekt på at strøm er grunnleggende i det samfunnet vi lever i, og ser foran oss; vi snakker for eksempel om smarte samfunn der tilstrekkelig tilgang på strøm er en forutsetning for alle digitaliserte tjenester vi ser for oss i fremtidens smarte samfunn. Juryen har også merket seg at Eltek kontinuerlig tenker produktutvikling og at bedriften siden starten i 1971 har ekspandert til 40 land og 2500 ansatte, sa juryen da den annonserte prisen på Corporate Innovation Day, en del av Oslo Innovation Week 2016.

Rectiverter ble lansert i februar 2016. Den kombinerer en likeretter, som omformer vekselstrøm til likestrøm, og en vekselretter, som omformer likestrøm til vekselstrøm, i én boks der strømmen kan gå i begge retninger. Dette forenkler kraftsystemer, reduserer systemstørrelsen og forbedrer den generelle påliteligheten, noe som gir reduserte totale kostnader over produktets levetid.

– Siden selskapet ble etablert i 1971, har Eltek har vært den fremste innovatøren som alltid har drevet kraftteknologien fremover. Jeg er ekstremt stolt av arbeidet vi har gjort med Rectiverter, og jeg er tilsvarende stolt over den fantastiske annerkjennelsen denne prisen representerer, sier Satvir Singh Parmar, innovasjonsdirektør i Eltek.

Det er mange bruksområder for denne teknologien innen Elteks markedssegmenter, inkludert forsyning av strøm til områder som i dag ikke er koblet på strømnettet, ved å sette opp et såkalt «microgrid».

– Rectiverter tar oss mot en en fremtidig strømnett som må være mer fleksibelt enn det er i dag, samtidig som man unngår å øke kompleksiteten. Rectiverter passer perfekt i dette bildet, sier Parmar.

Les mer om Rectiverter her: http://www.eltek.com/rectiverter/

For mer informasjon:

Morten Schøyen, markedsdirektør

morten.schoyen@eltek.com

Om Eltek

Eltek, en del av Delta Group, er en strategisk teknologipartner innen kraftsystemer. Selskapet har virksomhet i mer enn 40 land. Eltek fokuserer på strømforsyningsmarkedet, hvor det er blant lederne innen telekommunikasjonsbransjen og industrielle applikasjoner. Eltek satser også på vekstmuligheter innen datasentermarkedet. Eltek har hovedkontor i Drammen og ble en del av Delta Group, en ledende leverandør av løsninger for kraft- og varmehåndtering, i 2015.

Bilder

Om Eltek ASA

Eltek ASA

Følg saker fra Eltek ASA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Eltek ASA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Eltek ASA

Eltek gir ren solenergi til 104 helseklinikker i Zimbabwe gjennom FN-programmet «Sol for helse».24.1.2017 09:08Pressemelding

Eltek offentliggjør i dag en avtale med FNs utviklingsprogram (UNDP) om leveranse av komplette solcelleløsninger for 104 helseklinikker i Zimbabwe. Hovedformålet med installasjonen er å gi trygg, stabil og miljøvennlig strøm til klinikker i avsidesliggende områder som mangler eller har dårlig tilgang på elektrisitet. En sentral utfordring for disse klinikkene er å holde medisiner nedkjølt og tilby andre nødvendigheter klinikkene er avhengig av for å behandle pasienter.