Business for Peace Foundation

Elon Musk vinner Oslo Business for Peace Award 2017

Elon Musk er én av fire vinnere av årets Oslo Business for Peace Award. Han får prisen, som deles ut i Oslo Rådhus 16. mai, for sitt pionerarbeid innen bærekraftig transport.

De tre øvrige vinnerne er Durreen Shahnaz, Dr Harley Seyedin og Murad Al-Katib.

Durreen Shahnaz mottar prisen for sitt arbeid med å legge til rette for investeringer i virksomheter med et sosialt formål. Hennes arbeid i Impact Investment Exchange (IIX), verdens første børs dedikert til denne typen selskaper, har hatt en positiv innvirkning på 10 millioner liv siden den ble grunnlagt i 2009.

Dr. Harley Seyedin er en iransk innvandrer til USA, som har brukt livet sitt på å bygge et multinasjonalt selskap for strøm- og lavkarbon infrastruktur, med stor suksess i Kina og Sørøst-Asia. Han har bodd mer enn 20 år i Kina og har i de siste ni årene innehatt stillingen som president i American Chamber of Commerce i Sør-Kina.

Murad Al-Katib, sønn av tyrkiske innvandrere til Canada, mottar prisen for sitt entreprenørskap innen bærekraftig landbruk og har bidratt til matforsyninger for millioner av flyktningfamilier i den syriske krisen.

Elon Musk mottar prisen for sitt lederskap i transformasjonen av bilindustrien. Gjennom selskapet Tesla, har han klart å bidra til å løse et av verdens mest krevende og komplekse problemer. Batteriteknologien i Tesla har nylig blitt kombinert med nyvinninger innen solenergi, fra Musk sitt selskap SolarCity, som er USAs nest største leverandør av solsystemer.

Den fulle begrunnelsen fra priskomiteen kan leses her: http://businessforpeace.no

Kunngjøringen av prisvinnerne for 2017 skjedde i Oslo Rådhus i dag, av generalsekretær i International Chamber of Commerce, John Danilovich med byrådsleder Raymond Johansen som vertskap.

Komité av nobelprisvinnere

En uavhengig komité bestående av fem nobelprisvinnere i fred og økonomi velger ut prisvinnerne hvert år. Kandidatene nomineres av FNs utviklingsprogram, FNs Global Compact og International Chamber of Commerce. Komitéens medlemmer er nobelprisvinnere Ouided Bouchamaoui, Dr Shirin Ebadi, Leymah Gbowee, Finn Kydland og Michael Spence.

De fire vinnerne mottar prisen i en seremoni i Oslo Rådhus den 16. mai, som en del av den årlige Business for Peace Summit. Temaet for årets toppmøte er “Brundtland +30 - banebrytende ideer for sikring av den globale økonomien.” Gro Harlem Brundtland vil selv holde hovedinnlegget.

Kontakt: Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen +47 9133 5103.

Om Business for Peace Foundation

Business for Peace Foundation
Prinsens gate 22

22 83 90 00http://businessforpeace.no/

Om Business for Peace Foundation

Oslo Business for Peace Award deles ut av Business for Peace Foundation. Den Oslo-baserte stiftelsen ønsker å løfte frem individuelle ledere som på en etisk og ansvarlig måte skaper verdi for virksomheten de arbeider i og for samfunnet. Slik bidrar de til å bygge en fredeligere verden. Stiftelsens visjon er at alle bedriftsledere har som formål å forbedre samfunnet - å være ”forretningsverdige”, ”businessworthy”.

Følg pressemeldinger fra Business for Peace Foundation

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Business for Peace Foundation på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Business for Peace Foundation

Internasjonale næringslivsledere i Oslo for å markere samfunnsansvar16.5.2018 08:00:00 CEST | Pressemelding

OSLO, 16.05.17 --- Tre næringslivsledere mottar i dag prisen for sitt viktige arbeid med å bruke sine egne bedrifter til å skape bedre samfunn og fremme fred, når Oslo Business for Peace Award deles ut i Oslo Rådhus for 9. gang. Prisen tildeles i år amerikanske Lori Blaker, colombianske Edgar Montenegro og irske Martin Naughton for deres innsats i konfliktfylte områder i ulike deler av verden.

Principles for Responsible Investment new Nomination Partner23.11.2017 15:11:15 CET | Pressemelding

The Foundation is proud to welcome PRI, Principles for Responsible Investment, as our new nomination partner. PRI completes our group of nomination partners, representing investors and the financial sector. PRI is the world’s leading proponent of responsible investment. PRI believes that an economically efficient, sustainable global financial system is a necessity for long-term value creation. The principles whom signatories commit to, contributes to creating a system that rewards long-term, responsible investment and benefits the environment and society as a whole. The initiative was launched in 2006, by a group of the world’s largest institutional investors. The Canada Pension Plan Investment Board, Swedish Folksam and the Norwegian Government Pension Fund are among its founding members. Today, the principles have more than 1.800 signatories from over 50 countries, representing approximately US$70 trillion in assets. It is currently expanding its reach into regions like Asia, South A