Elkjøp er årets franchisekjede

Elkjøp ble onsdag kåret til årets franchisekjede, etter å ha utmerket seg som en solid franchisegiver i mange år.

Eirik Jarl Nilssen og Frank Rune Røvde i Elkjøp er fornøyde med å ha blitt kåret til beste franchisekjede. Foto: Kaja Celine Rygh.

Prisen ble for første gang delt ut på Franchisekonferansen, arrangert av Hovedorganisasjonen Virke og Franchisearkitekt. Fem kjeder var nominert av juryen, som besto av fagpersoner fra retail, konsulentbransje, organisasjonsliv og media.

– Dette betyr mye for oss og mye for retail. Alle de folka som jobber i varehusene våre rundt omkring i landet er så viktige for samfunnet, så denne prisen skal vi dele med dem, sier Frank Rune Røvde, Franchise manager i Elkjøp.

– Elkjøp lykkes meget godt med sitt franchisekonsept og kan vise til solid vekst gjennom nyetableringer og lønnsomhetsvekst hos eksisterende franchiseenheter, sier Frode Finsrud, daglig leder i rekrutteringsselskapet Cappa og juryleder.

– Det er imponerende i en bransje som er svært presset på marginer og som dreier raskt fra butikk til netthandel, fortsetter han.

Vurdert på en rekke kriterier

Årets pris var den første i sitt slag, og skal sette fokus på god og bærekraftig franchisedrift. Juryen har vurdert kjedenes økonomiske utvikling, evne til tilpasning og fornyelse, franchisetakernes tilfredshet, kjedenes holdninger til bærekraft og samfunnsansvar, og hvorvidt kjeden fremstår som et forbilde.

Jurylederen trekker frem at Elkjøp har svært tilfredse og lojale franchisetakere, og at kjedekontoret tilbyr alle støttefunksjoner som er nødvendige for deres suksess.

– I tillegg har Elkjøp hatt et sterkt fokus på omnikanal, og har lyktes med å skape en tilnærmet sømløs handleopplevelse mellom de ulike salgskanalene varehus, internett og kundesenter, avslutter han.

Øvrige nominerte var Circle K, Pizzabakeren, Slettvoll og Specsavers.