Elkem

Elkem kjøper Fesil Rana Metall AS

Oslo, 15 august, 2016: Elkem AS har blitt enige med Fesil AS, et datterselskap av MFC Bancorp LTD, om å kjøpe alle aksjer i Fesil Rana Metall AS og selskapets 33 % aksjer i Nor-Kvarts AS.

Elkem er et av verdens ledende selskaper innen miljøansvarlig produksjon av metaller og materialer, med hovedkontor i Norge. Firmaets hovedprodukter er silisium, silikon, ferrosilisium, støpelegeringer, karbonmaterialer og microsilica.

I tillegg til kjøpet av Fesil Rana Metall AS og aksjene i Nor-Kvarts AS, kjøper Elkem alle ferrosilisiumlager hos andre datterselskaper av MFC, til markedspris. Endelig gjennomføring av transaksjonen er gjenstand for ordinære vilkår for overtakelse, inkludert nødvendige godkjenninger fra relevante konkurransemyndigheter.

- Oppkjøpet av Fesil Rana Metall passer godt inn i Elkems vekststrategi, og vil styrke vår produksjonsfleksibilitet. Vi ser frem til å jobbe videre med industriell utvikling og optimalisering av verdikjeden, sier Helge Aasen, administrerende direktør i Elkem.

Om Fesil Rana Metall og Nor-Kvarts AS

Fesil Rana Metall produserer standard og spesialisert ferrosilisium og microsilica, basert i Mo i Rana, Norge. Firmaet har omtrent 100 ansatte og omsatte for 910 millioner NOK i 2015. Nor-Kvarts AS er en joint venture mellom Elkem og Fesil, som driver fem kvartsgruver i Spania. Fesil eies av MFC Industrial Ltd.

Om Elkem

Elkem

Elkem er en av verdens ledende produsenter av silisiumrelaterte avanserte materialer og metaller. Selskapet leverer produkter i hele verdikjeden til silisium, fra kvarts, silisium og nedstrøms silikonprodukter, til spesialprodukter innen støperilegeringer, karbonmaterialer og microsilica.  Elkem har 22 verk og fabrikker verden over, i tillegg salgskontorer i mer enn 50 land. Elkem har omtrent 3600 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Mer informasjon om Elkem finner du på www.elkem.com