Elkem

Elkem gitt tillatelse for utvinning av kvarts i Nasafjell

Salten, Nordland, 16. februar 2016: Kommunal- og moderniseringsdepartementet har i dag gitt godkjenning for Elkems kvartsbrudd i Nasafjell, ved Rana i Nordland.

- Vi er godt fornøyd med at regjeringen har gitt klarsignal for kvartsbruddet i Nasafjell. Det vil bidra til stabilitet og forutsigbarhet for videre industriell utvikling av flere av Elkems virksomheter i Norge. Kvartsbruddet vil gi nye arbeidsplasser, men det vil også gjøre arbeidsplassene vi har her i Salten enda tryggere, sier verkssjef på Elkem Salten, Olav Holta.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har gjort mindre endringer i reguleringsbestemmelsene etter de innsigelsene som kom i høringsrunden, og legger vekt på at det skal oppnås sameksistens mellom reindriften og mineralnæringen på stedet.

– Vi i Elkem vil selvsagt bidra for å få til den dialogen som regjeringen ønsker mellom oss og reinbeitedistriktene. Konsekvensutredningen og innspillene i høringsrunden gir oss et godt bilde av hvilke utfordringer som kan dukke opp i et slikt område. Det gjør at vi kan få på plass tiltak for å redusere effekten på miljø og næringer som reindrift, sier Holta.

Nasafjell regnes for å være et av Nord-Europas største og viktigste gangkvartsfelter. Elkem vil bruke kvartsforekomsten på Nasafjell i Rana for produksjon av silisiumprodukter ved Elkem Salten i Sørfold og til produksjon av solar silisium ved Elkem Solar i Kristiansand.

Elkem har jobbet med undersøkelser og testing av kvarts fra Nasafjell kvartsforekomst siden 2003. Nasa kvartsforekomst ligger på Nasafjell, på sørsiden av Saltfjellet i Rana kommune. Forekomsten består av to kvartslinser, Vestlinsa og Østlinsa, beliggende med høyde over havet fra 950 til 1040 meter. Vestlinsa, har en utstrekning på ca. 800 meter, og ligger som en rygg i en forsenkning i terrenget og er svært lite synlig. Østlinsa som er ca. 900 meter i utstrekning ligger i en sørvendt skråning. Begge kvarts linsene skal brytes i åpent brudd.

Om Elkem

Elkem

Elkem er et av verdens ledende selskaper innen miljøvennlig produksjon av metaller og materialer. De viktigste produktene er silisium, silikon, ferrosilisium, støperilegeringer, karbonmaterialer og microsilica. Elkem har 21 verk verden over, i tillegg salgskontorer i mer enn 50 land. Elkem har omtrent 3600 ansatte og har hovedkontor i Oslo.