Elevorganisasjonen er skuffet over helsesøsterkroner: – Ungdom trenger hjelp i en sårbar fase av livet

I det nye forslaget til statsbudsjett har regjeringen satt av nye 200 millioner kroner ekstra til skolehelsetjenesten, men kun 2,5 millioner kroner av dem er øremerket. Det betyr at nesten alle disse pengene ubrukelige. Man må tørre å satse på unges helse, mener leder i Elevorganisasjonen, Rahman Chaudhry.

Rahman Chaudhry, leder i Elevorganisasjonen

I fjor vedtok Stortinget å sette av 300 millioner øremerkede kroner til skolehelsetjenesten etter stort press fra Venstre, KrF og Elevorganisasjonen. Regjeringen har valgt å legge seg på tilsvarende linje fra i fjor med en liten økning. I dagens pott er det omtrent samme sum, på 300 millioner kroner, som er øremerket.

– Det er bra at man har økt potten, men det har ikke vært nok. Vi er redde for at dette skal bli en hvilepute, sier Chaudhry.

De frie midlene kommunene får kan kommunene selv velge hva skal brukes på. Elevorganisasjonen frykter at penger som ikke øremerkes går til andre tiltak.

– Regjeringen har også i år økt potten til skolehelsetjenesten, men det er absolutt ikke nok. Man må tørre å bygge på fjorårets økning på 150 millioner, og øremerke den.

– Jeg er redd generasjonskontrakten kan svekkes. Ungdom trenger hjelp i en sårbar fase av livet, sier Chaudhry.

I stedet for å la pengene til skolehelsetjenesten ligge i fritt fall, forventer Chaudhry og Elevorganisasjonen at hele summen skal øremerkes.

– Chaudhry oppfordrer kommunene og fylkeskommunene til å sette inn gode og omfattende tiltak for øke kvaliteten på skolehelsetjenesten. Han nevner at fagpersonnel som skolepsykologer, NAV-veiledere og folk innenfor barne- og ungdomspsykatrien også burde få en plass i tjenesten.

Ta kontakt med leder i Elevorganisasjonen:
Rahman Chaudhry
rahman@elev.no

Rahman Chaudhry, leder i Elevorganisasjonen

Om Elevorganisasjonen

Elevorganisasjonen
Kolstadgata 1

Følg saker fra Elevorganisasjonen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Elevorganisasjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Elevorganisasjonen