Elektroforeningen (EFO)

Elektroforeningen jubler for ENØK skattefradrag

Statsminister Erna Solberg offentliggjorde i Trondheim i går at regjeringen i statsbudsjettet for 2016 vil foreslå å innføre skattefradrag for ENØK-tiltak i husholdningene. - Dette er noe bransjen har jobbet for lenge, og vi er storfornøyde med at regjeringen nå leverer, sier en jublende fagdirektør næringspolitikk i Elektroforeningen (EFO), Per Øyvind Voie.

Fagdirektør næringspolitikk i EFO, Per Øyvind Voie, jubler etter at regjeringen offentliggjorde innføring av skattefradrag for ENØK-tiltak

- Årets statsbudsjett vil være et budsjett for arbeid, aktivitet og omstilling. Fremtidens arbeids- og næringsliv må være grønt, smart og nyskapende, sa statsminister Erna Solberg fra talerstolen på konferansen Manifestasjon 2015 i Trondheim i går. Fra talerstolen annonserte hun en rekke grønne tiltak, deriblant ENØK skattefradrag.

Nordmenn bruker hvert år svært mye penger på oppussing i hjemmet, og et skattefradrag til ENØK-tiltak kan bidra til å utløse en rekke energismarte tiltak som ellers ikke hadde blitt gjennomført.  Det er et paradoks at lysene på nye biler justeres automatisk avhengig av hvor mørkt det er ute, mens lysene i boligene våre står på med full styrke uavhengig av dagslys og om rommene er i bruk, sier Voie. Han håper skattefradraget blant annet vil sette fart i innstalleringen av styringssystemer i både nye og eldre boliger. - Automatisk styring av lys og varme er svært effektiv energieffektivisering, og vil gi store gevinster både privat- og samfunnsøkonomisk.

Selv om Voie er jublende fornøyd, tar han også et lite forbehold. - Regjeringen har enda ikke offentliggjort hvilke tiltak som vil omfattes av skattefradragsordningen, men vi håper på en ordning som er mer omfattende enn dagens rettighetsbaserte Enovatilskudd.

Bilder

Om Elektroforeningen (EFO)

Elektroforeningen (EFO)
Fridtjof Nansens vei 17

+47 22 62 63 50http://www.efo.no
Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for grossister, importører og produsenter i den elektrotekniske bransje.

Følg saker fra Elektroforeningen (EFO)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Elektroforeningen (EFO) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Elektroforeningen (EFO)

Elektrobransjen jubler - borgerlig enighet kan gi flere tusen nye arbeidsplasser8.6.2016 08:50Pressemelding

Ny rapport viser at energieffektivisering kan gi flere tusen nye arbeidsplasser. Og nå har de borgerlige partiene på Stortinget blitt enige om å sette akkurat det målet rapporten tar til ordet for - energieffektivisering i eksisterende bygg på 10TWh. - Vi jublet da vi fikk vite at de borgerlige partiene var enige om dette, sier administrerende direktør i Elektroforeningen, Frank Jaegtnes.