Elektriske nyheter fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy presenterer hele fem nullutslippsnyheter under IAA-messen i Hannover. Noen av høydepunktene er verdenspremieren på fullelektriske ABT e-Caddy og ABT e-Transporter, samt elektriske I.D. BUZZ CARGO.

Helelektrisk ABT e-Caddy og ABT e-Transporter

På IAA-messen ble det kunngjort et samarbeid mellom Volkswagen Commercial Vehicles og ABT e-line GmbH om å elektrifisere Caddy og Transporter. ABT e-line er et firma som allerede har stor erfaring med elektriske løsninger. Søsterselskapet ABT Sportsline GmbH er blant annet suksessfulle i Formula E racing.

ABT e-Caddy er spesiallaget for bykjøring og vil være en av de mest rommelige modellene i sin klasse. ABT e-Caddy vil komme på markedet i andre kvartal 2019. ABT e-Caddy vil leveres med en 111hk (82kW) motor og en batteripakke på 37,3 kWh. Dette gir en rekkevidde etter NEDC på 220km (foreløpig verdi). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som gir en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Det blir følgende ladealternativer:

- Inntil 7,2kW AC-lading (ladetid 5 timer og 10 min)
- Hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet)

ABT e-Caddy Maxi kommer både i vare- og personbilutgaver og det tas frem to modeller for det norske markedet:

- ABT e-Caddy Maxi varebil
- ABT e-Caddy Maxi Comfortline personbil

Etter planen vil tilhengerfeste bli tilgjengelig, men tilhengervekten er ikke avklart enda.

-  Dette er svært spennende nyheter for oss. Planlagt produksjonsstart for ABT e-Caddy er 2. kvartal 2019 og vi ser fram til å få denne nyheten til Norge, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

ABT e-Transporter

Volkswagen har solgt Transporter gjennom åtte tiår og nå gjør de den bestselgende modellen elektrisk. I Hannover får ABT e-Transporter sin verdenspremiere som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier).

Det er planlagt at ABT e-Transporter vil leveres i lang utgave. Motoren er den samme som for ABT e-Caddy, på 111HK (82kW). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som gir en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Følgende modeller planlegges:

- ABT e-Transporter varebil, lang utgave
- ABT e-Caravelle Comfortline lang personbil

Den vil leveres med to forskjellige batteripakker:

- 37,3kW med rekkevidde på 208km, nyttelast ca 1000 kg
- 74,6kW med rekkevidde på 400km, nyttelast ca 700 kg

Det vil bli følgende ladealternativer:

- Inntil 7,2kW AC-lading (Ladetid 5 timer og 10 min for 37,3kW batteripakken)
- Hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet for 37,3kW batteripakken)

Ladetidene for 74,6kW batteripakken vil være det dobbelte.

Denne modellen er fremdeles kun en prototype, men planen er å sette den i produksjon innen ett år.

Helelektrisk e-Crafter

Volkswagen e-Crafter er også en av de store nyhetene på IAA-messen. Den markerte starten på en elektrisk offensiv fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Volkswagen e-Crafter vises frem i Norge for første gang under Zerokonferansen 7.- 8. november.

Samme dag som messen åpner blir det salgsstart i Norge for nye e-Crafter. Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3 karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3,5t totalvekt med ca 950 kg nyttelast. Volkswagen e-Crafter vil koste kr. 630 000,- eks mva. Dette inkluderer standardutstyr til en verdi av ca 52 000,- i forhold til en Crafter med dieselmotor. (link til e-Crafter pressemelding)

Crafter HyMotion

Flere alternative drivlinjer vises frem under IAA-messen, hvor også brenselcelle/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion får sin verdenspremiere. Crafter HyMotion er spesielt laget for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer. Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Hydrogentanken er på 7.5 kg.

I.D. BUZZ CARGO

I.D. BUZZ CARGO er enda et høydepunkt. Dette er det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy.

- I.D. BUZZ CARGO blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Elektrisk varesykkel

På messen blir også Volkswagens første elektriske sykkel, Cargo e-Bike, lansert. Sykkelen vil ha to hjul foran og et bak, en toppfart på 25 km/t og kan lastes med opptil 210 kg, inkludert syklisten. Dette blir verdens meste avanserte elsykkel av sitt slag og kommer på markedet i løpet av 2019.

Med denne elektriske satsingen fra Volkswagen Nyttekjøretøy kan man tilby utslippsfrie alternativer til stadig flere og med det er man enda bedre rustet for å kunne elektrifisere transportsektoren.

IAA-messen for nyttekjøretøy i Hannover arrangeres for 69. gang og varer i år fra 18. – 27. september.