Elegant og intelligent: Verdenspremiere på nye Audi A6

Nye Audi A6 er digital, intelligent og elegant. Samtidig kombinerer åttende generasjon A6 mer plass med enda mer dynamiske kjøreegenskaper. Bilen får sin verdenspremiere i mars.

- Audis forsprang ligger i teknikken, noe vår nye Audi A6 understreker. Vi lanserer en rekke nye modeller i 2018, og fellesnevneren er banebrytende teknologi. Ny teknologi kombinert med elektrifiseringen av merkevaren vår, først og fremst med kommende Audi e-tron, viser med all tydelighet at Audi posisjonerer seg godt for fremtiden, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

I første omgang er det sedan-utgaven av Audi A6 som presenteres på bilutstillingen i Geneve i mars, før Avant-utgaven introduseres senere i år. For begge varianter vil større plass, et nytt designspråk og en lang rekke nye innovasjoner bidra til at Audi A6 hever listen i sitt segment. Det digitaliserte MMI touch-systemet, sofistikerte assistentsystemer og Audis mild-hybrid-system som standard legger til rette for behagelige og dynamiske kjøreopplevelser.

Det nye MMI touch-systemet i Audi A6 og mulighet for stemmestyring gjør at nye A6 blir en intelligent turpartner som henter informasjon fra forhåndslagret data i bilen og fra skyen gjennom MMI navigation plus. Dette systemet er selvlærende basert på sjåførens kjøremønster og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

I forbindelse med introduksjonen til de europeiske markedene kommer Audi A6 med to kraftfulle og effektive motorer: én TFSI-motor og én TDI-motor.

3.0 TFSI: Med 340 hestekrefter tar den turboladede V6-motoren deg fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Dreiemoment er 500 Nm.

3.0 TDI: Med 286 hestekrefter leverer TDI-varianten et dreiemoment på 620 Nm.

Alle motorvarianter på nye Audi A6 leveres med mild-hybrid-teknologien som reduserer utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri. Under reell kjøring kan denne teknologien redusere drivstofforbruket med opptil 0,7 liter pr. 100 kilometer.

Assistentsystemer
Komfort og sikkerhet i nye Audi A6 setter en ny standard i klassen. Bilen vil kunne leveres med parking pilot og garage pilot, som gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-app’en, uten at sjåføren må sitte bak rattet.

Mer benplass og mindre luftmotstand
Økt størrelse bidrar ytterligere til kjøreopplevelsen. Det samme gjør bilens avanserte aerodynamikk, som sørger for høy komfort og lite støy selv i høye hastigheter. Innvendig er nye Audi A6 større enn forgjengeren, noe som blant annet vises på den økte benplassen for både sjåfør og passasjerer.

Design – Teknisk eleganse
I likhet med nye A8 og A7 er A6 en ambassadør for Audis nye designspråk. Skarpe kanter og tydelige linjer gir bilen et sporty og sofistikert uttrykk. Den brede singelframe-grillen leder samtidig tankene i retning av de mer heftige kjøreopplevelsene, i likhet med hjulbuenes referanser tilbake til Audi Quattro. Lysdesign og -teknologi bidrar også til Audi A6 sin tekniske eleganse. Nye A6 er elegant innvendig, samtidig som den er full av nye, heldigitale løsninger. Instrumentpanelet og de rene horisontale linjene understreker følelsen av god, oversiktlig plass for både sjåfør og passasjerer.

Nye Audi A6 produseres på fabrikken i Neckarsulm og treffer markedet sommeren 2018. Norske priser er ennå ikke klare.