Elefanten i rommet er sykelønnen!

Under Arendalsuken arrangerer Bedriftsforbundet sykelønnsdebatt for å få oppmerksomhet rundt det særnorske og svært høye sykefraværet. Det er et viktig tema for landets små og mellomstore bedrifter, og en prioritert sak for Bedriftsforbundets medlemmer.

- I en liten industri eller produksjonsbedrift med få ansatte merker du helt klart at noen er borte fra jobben. Vi har derfor foreslått en karensdag eller 80 % prosent sykelønn, men vi er også åpne for andre innspill. Det viktigste for oss er at vi får en god debatt om hvordan sykelønn påvirker det norske sykefraværet og hvilke verktøy som kan få ned fraværet.
Hvis Norge hadde fått ned sykefraværet på svensk nivå kunne staten spart 20 milliarder kroner i året over statsbudsjettet, sier administrerende direktør i Bedriftsforbundet, Olaf Thommessen.

IA-avtalen blokkerer en fornuftig debatt om sykelønnen

Partene i arbeidslivet og staten inngikk i 2001 avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) med mål om å redusere sykefraværet med 20 prosent. Siden 2001 har sykefraværet gått ned med 10,8 prosent. Men ett av verktøyene for å få ned sykefraværet ble i 2001 lagt bort, sykelønnen skulle ikke røres. Bedriftsforbundet mener at IA-avtalen legger lokk på debatten, og at det i praksis har kostet staten mye mer enn hva man har spart på selve avtalen.

- Ingen har stemt på LO eller NHO i et valg. Likevel har de to organisasjonene makten over nesten 40 milliarder kroner i statsbudsjettet. Spørsmålet om sykelønnen må ut av IA-avtalen, dagens ordningen er ikke demokratisk. Velgerne bør få stemme over hva så store summer skal brukes til, avslutter Thommessen.

Sykelønn burde vært en valgkampsak

Bedriftsforbundet mener sykelønnen burde vært en valgkampsak og mener det er uansvarlig av partiene å ikke diskutere hva som kan gjøres for å redusere kostnadene i statsbudsjettet på rundt 40 milliarder kroner.

- Høyre bruker blant annet fraværsgrensen som en valgkampsak, og skryter av at fraværet i skolen har gått ned med 40 prosent. Tenk om Høyre og de andre partiene kunne brukt samme logikk overfor voksne folk i arbeidslivet? Norge har det høyeste sykefraværet og de høyeste kostnadene i tilknytning til sykefravær blant alle OECD-landene. Vi er også dobbelt så syke svenskene. Burde vi da også fortsette med verdens mest generøse sykelønnsordning? Partiene vet nok svaret på spørsmålet, men de våger ikke å si det høyt eller gjøre noe i frykt for å miste stemmer, sier Thommessen.