Eldar Rønning valgt inn i Den europeiske olympiske komités utøverkommisjon

Eldar Rønning (35) ble fredag 20. oktober valgt til medlem i Den europeiske olympiske komités (EOC) utøverkommisjon på EOCs utøverforum i Monte Carlo, Monaco.
Eldar Rønning på plass i Monte Carlo og klar som utøverrepresentant i EOCs utøverkommisjon. Foto: Kjartan Haugen

- Jeg er ydmyk og takknemlig for støtten jeg har fått fra mine europeiske utøverkolleger, sier Eldar Rønning som skal benytte tiden i utøverkommisjonen godt.

- Saker jeg ønsker å rette et spesielt fokus mot er utøveres mulighet til å kombinere idrettskarriere med studier og jobb - slik at overgangen fra endt idrettskarriere til arbeidsliv blir enklere. I tillegg vil jeg prioritere antidopingarbeidet og jobbe for en bedre bevisstgjøring av utøvere som rollemodeller for barn, unge og samfunnet. Jeg ser frem til å jobbe for de europeiske utøverne, uansett idrett, og å få være deres stemme utad, sier Eldar Rønning.

EOC er paraplyorganisasjon for de 50 europeiske olympiske komiteene. EOCs utøverkommisjon har som formål å ivareta utøvernes interesser på europeisk nivå. Kommisjonen består av seks representanter fra sommeridretter og to fra vinteridretter. Rønning er valgt inn som vinteridrettsrepresentant og er valgt for fire år.

Rønning er tidligere skiløper fra Skogn IL i Levanger med 13 år på det norske landslaget. Han har deltatt i tre OL og har fire VM-gull, én sølv og én bronse, samt elleve verdenscupseire. I tillegg har han vært tillitsvalgt for det norske skilandslaget i seks år.

Fornøyd idrettspresident
Nå ser han frem til å delta i utformingen og utviklingen av internasjonal idrettspolitikk.
- Det er viktig for norsk idrett å delta i utformingen og utviklingen av internasjonal idrettspolitikk. Det er nå totalt 256 nordmenn som besitter 319 internasjonale verv. Det er svært positivt at Eldar Rønning fikk støtte til å kunne påvirke det internasjonale arbeidet fra utøversiden. Eldar er en god rollemodell som vil fronte Norges og utøvernes perspektiv på en forbilledlig måte, og vi er selvsagt veldig glad og stolt over å ha fått han inn i Den europeiske olympiske komités utøverkommisjon, sier idrettspresident Tom Tvedt.