Elbilsalget faller

Tall for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser tegn på nedkjøling i elbilmarkedet.
- Det har vært mye snakk om å avvikle elbilfordelene den siste tiden og vi frykter det har bidratt til å gjøre folk usikre. Vi har ikke tid til det – det haster med å kutte klimautslipp, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 38 prosent. I første halvår 2019 var elbilandelen på 45 prosent, med mars som beste måned med 58 prosent elbilandel.

- Nedgangen bekymrer meg. Det har vært mye snakk om å avvikle elbilfordelene den siste tiden og vi frykter det har bidratt til å gjøre folk usikre. Vi har ikke tid til det – det haster med å kutte klimautslippene, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Forbrukerne må fortsette å velge elbil

Skal klimagassutslippene gå ned og Norge innfri sine klimaforpliktelser, må folk velge elbil.

Norsk elbilforening mener de politiske partiene i valgkampen bør utfordres på hvordan de kan styrke satsingen på overgang fra bensin- og dieselbil til elbil.

- Valgkampen bør handle om hvordan politikerne kan legge til rette for at folk kan ta smarte valg som kutter farlige klimagassutslipp, for eksempel gjennom å bytte til elbil. Folk velger det som er lønnsomt, når de blir usikre på om det lønner seg å velge elbil, faller salget. Det er enkel matematikk, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder. Vi har over 75.000 medlemmer som i hovedsak privatpersoner, men også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.