NAF

Elbilavgiften er et tillitsbrudd

Del
Regjeringen innfører vektavgift på alle elbiler. -Dette er uklokt og skaper usikkerhet. Folk har gjennom flere år omstilt seg og kjøpt biler med stadig lavere utslipp. Det har lønnet seg for lommeboka og miljøet. At avgift på elbiler kommer nå, er et brudd med den politikken, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Store familieelbiler med lang rekkevidde blir dyrere hvis Høyre og Frp får det som de vil. Det er et brudd med elbilpolitikken som har ligget fast.
Store familieelbiler med lang rekkevidde blir dyrere hvis Høyre og Frp får det som de vil. Det er et brudd med elbilpolitikken som har ligget fast.

Regjeringen og støttepartiene lovet i 2015 å frede avgiftsfritaket på elbiler frem til 2020. Det som skjer nå er en endring i det som var avtalt og det folk hadde forventet.

-Dette sender helt feil signal til forbrukerne. Dette handler ikke om luksusbiler men om størrelsen og rekkevidden på bilene som kommer, sier Sagedal.

Lang rekkevidde betyr tyngre biler, større batterier og derfor vil stadig flere elbilmodeller få avgift.

Skaper usikkerhet om hva man må betale

Enkelte bilmodeller har lang leveringstid og denne avgiften skaper uforutsigbarhet om hva man må betale i avgifter i fremtiden. Politikerne har satt tøffe klimamål som er avhengig av at det selges flest mulig elbiler hvert år. Da er forutsigbarhet i politikken helt sentralt.

-Målet deres er at alle nye biler skal være nullutslipp i 2025. Dette er første statsbudsjett etter vedtaket om 2025-målet. Her er det bemerkelsesverdig stor avstand mellom målene de har satt og politikken som føres, sier Sagedal.

Enda et budsjett uten vrakpantøkning

Det blir en reell nedgang i vrakpanten siden den holdes på samme nivå som i fjor og ikke prisjusteres.

-Økt vrakpant er et viktig tiltak for å få til utskiftning av bilparken. Bilene på norske veier er gamle og vi har flere ganger spilt inn at denne bør økes, eller at man bør se på andre tilskudd. Det må bli enklere for folk å erstatte en gammel, forurensende bil med en nyere, tryggere og renere, sier Sagedal.

Elbiler slipper omregistreringsavgift

-Fritaket for omregistreringsavgift for elbiler er positivt og kan få fart på bruktbilsalget av elbiler, men det står ikke i forhold til den dreiningen av elbilpolitikken som nå signaliseres, sier Sagedal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Store familieelbiler med lang rekkevidde blir dyrere hvis Høyre og Frp får det som de vil. Det er et brudd med elbilpolitikken som har ligget fast.
Store familieelbiler med lang rekkevidde blir dyrere hvis Høyre og Frp får det som de vil. Det er et brudd med elbilpolitikken som har ligget fast.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye