EL og IT Forbundet vil ha nye regler for eiendomsskatt

EL og IT Forbundet foreslår et lovarbeid som kan løse uenighetene om fjerning av eiendomsskatt på verk og bruk.

Regjeringen ønsker å fjerne eiendomsskatten på verk og bruk. Kommunene protesterer mot forslaget, mens næringslivets organisasjoner ønsker det velkommen. EL og IT Forbundet foreslår en løsning som går ut på å lage mer detaljerte regler for hva som skal omfattes skatten.

- I dag definerer ikke loven hva som er verk og bruk. Derfor foreslår vi et lovarbeid som lager mer detaljerte regler for hva som skal omfattes og ikke. Reglene bør sørge for at kommunene beholder det meste av inntektene til velferdstjenestene, samtidig som næringslivet får den forutsigbarheten de ønsker, sier Jan Olav Andersen, leder av EL og IT Forbundet.

Endringen begrunnes av regjeringen med blant annet behov for lettelser i beskatningen av datasentre.

- Det er en god intensjon. Derfor bør reglene definere at serverne som står i datahallene ikke skal skattlegges, sier Andersen.