el-Born: elektrisk mobilitet signert SEAT

• Verdenspremiere på konseptbilen SEAT el-Born under Volkswagensgruppens
    kveldsarrangement før bilutstillingen i Genève.
  • El-Born er den første helelektriske SEAT basert på Volkswagensgruppens MEB-plattform.
  • Konseptbilen framhever SEATs fokus på å tilby bærekraftig mobilitet til en verden i endring.
  • Den helelektriske bilen har state-of-the art autonome funksjoner og connectivity-teknologi.
  • En energitett batteripakke gir rekkevidde på opptil 420 km, og den kan lades på 47 minutter.

SEAT el-Born gjør sin debut foran verdenspressen på Volkswagengruppens kveldsarrangement, før publikumsdebuten under bilutstillingen i Genève.

SEAT el-Born er den første helelektriske bilen fra SEAT basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB). Konseptbilen er oppkalt etter et av de mest ikoniske nabolagene i Barcelona – det har også vært inspirasjonen for designerne og ingeniørene hos SEAT, som har designet en sporty bil med den mest avanserte elektriske teknologien.

Bilen er designet og utviklet i Barcelona, og vil bli bygget i den tyske Zwickau-fabrikken. SEAT vil bli det andre merket i Volkswagengruppen som lanserer en helelektriskbil basert på MEB-plattformen. Produksjonsmodellen er forventet lansert i løpet av 2020.

– Mobilitet er i endring, og det gjelder også bilene vi kjører. SEAT står i første rekke i denne utviklingen, og konseptbilen el-Born inneholder teknologien og designfilosofien som vil hjelpe oss å møte fremtidens utfordringer, sier Luca de Meo, president i SEAT.

Med en energitett batteripakke som bilens midtpunkt, får SEAT el-Born en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standarden. Med en effekt på opptil 204 hk (150 kW), nås 100 km/h etter 7,5 sekund, og bilen er så dynamisk som du forventer av en SEAT. Legg til muligheten til å lade batteriet fra 0 til 80% på 47 minutter (støtter 100 kW DC hurtiglading), så er dette egenskaper som er egnet til å endre manges oppfattelse av elektrifisering.

SEAT el-Born handler ikke bare om lovnaden om anvendelig elektrifisering, men også integrasjonen av annen teknologi. Bilen har autonome funksjoner for å støtte føreren, så vel som tallrike førerassistentsystemer.

Designet for å kjøres

SEAT el-Born er designet for å kjøres. De dynamiske proporsjonene er mulige på grunn av den elektriske drivlinjen, med hjulene plassert helt ute i hvert hjørne. Det gir en mer vibrant og energisk fremtoning enn biler med tradisjonell drivlinje.

Bilen eksemplifiserer fremtiden for kjøretøydesign, noe som kommer tydeligst til utrykk i fronten. Aerodynamikk er nøkkelen for god rekkevidde. For å oppnå dette er SEAT-logoen lagt i flukt med karosseriet, siden det ikke er noe behov for en tradisjonell kjølegrill.

Det finnes derimot ventilasjonsåpninger lenger nede i fronten, som sørger for både luft til
    batterikjøling, og en effektiv luftstrøm over bilens front

Når øynene sveiper over SEAT el-Born, legger du merke til at A-stolpen er flyttet merkbart lenger fram, et grep som både gir et spenstig utseende og mer plass i kupeen. Dette er mulig siden den elektriske drivlinjen krever mindre plass.

– el-Born er den ultimate oversettingen av vårt emosjonelle SEAT-designspråk over i den nye verden av elektriske biler. Designteamet vårt har tatt utfordringen med å lage vår første elektriske bil attraktiv på største alvor. Jeg mener at å kjøre elektriske biler må være spennende og morsomt, sier Alejandro Mesonero-Romanos, designsjef hos SEAT.

Forbedret aerodynamikk spiller en stor rolle langs bilens sider, med en «air curtain» som en del av designen, som et elegant men likevel praktisk svar på utfordringen med å balansere ytelser opp mot estetisk appell.

Dette understrekes kanskje spesielt med hjulene. 20-tommers felger er viktig for å maksimere ytelsene, men samtidig gir turbindesignen en positiv luftstrøm som ikke bare reduserer luftmotstanden, men også gir bremsene kjøling. Hjulene gir en perfekt balanse mellom aerodynamikk, varmetransport og lav vekt.

Bak på bilen gir en dobbel spoiler også et viktig bidrag til den aerodynamiske ytelsen til SEAT el-Borno – den sikrer en jevn luftstrøm med minimal turbulens. Den bærer også et tydelig vitnesbyrd om bilens dynamikk og potensielle ytelser.

Den skulpturelle kupeen gir en følelse av letthet, men også høyteknologi. En integrert digital cockpit og en titommers infotainment- og connectivityskjerm utgjør de sentrale delene av dashbordet. Det visuelle fokuset er på føreren: Alle linjer er rettet mot den som sitter bak rattet.

Med de økte innvendig proporsjonene er det god plass i kupeen for både fører og passasjerer. Det har også vært fokus på praktiske løsninger, funksjonalitet og oppbevaringsplass; mellom forsetene er for eksempel mulig å oppbevare en bag.

«Game changer» i Norge

SEAT el-Born har også et termisk kontrollsystem som opprettholder maksimal rekkevidde, også under krevende klimatiske forhold. Bilens varmepumpe reduserer bilens behov for å bruke elektrisk effekt til oppvarming, noe som gir en besparelse tilsvarende 60 km kjøring – spesielt nyttig ved norsk vinterkjøring.

– SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge.

SEAT el-born dashbord
SEAT el-Born kupé

SEAT viser vei mot sikrere og mer effektive transportløsninger15.11.2018 06:45:00 CETPressemelding

SEATs nye flaggskip - SEAT satser stort med nye SEAT Tarraco19.9.2018 13:30:25 CESTPressemelding