Ektepar jubilerer og debuterer: Vil la kunsten vise vei i miljøspørsmålet

Kunstneren Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou deler et brennende engasjement for miljøet, og bruker verdens miljøutfordringer som katalysator for kunsten. Håpet er at kunsten kan inspirere flere til å gjøre de riktige valgene i hverdagen. Torsdag 11. oktober åpner den felles utstillingen «KURIOSA», som markerer Gunillas 15 år som kunstner, og ektemannens debut som kunstner hos Galleri Fineart på Tjuvholmen.
Ekteparet jubilerer og debuterer,  Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou.
Ekteparet jubilerer og debuterer, Gunilla Holm Platou og ektemannen Eivind Stoud Platou.

Den populære kunstneren Gunilla Holm Platou har gjennom sine 15 år som kunstner alltid vært opptatt av natur og miljø. Når hun nå markerer sitt jubileum som kunstner med en egen utstilling på galleri Fineart i Oslo, er det med en leken og maksimalistisk fargeeksplosjon av søte og skumle dyr. Samtidig er hun tydelig om det store alvoret bak lekenheten.

− Det er umulig å ikke la seg engasjere av de overveldende miljøutfordringene vi som samfunn står overfor. Det er helt avgjørende at vi klarer å øke bevisstheten rundt disse utfordringene, slik at vi alle kan bli flinkere til å ta kloke valg på vegne av kloden vi skal etterlate oss. For meg er det naturlig å bruke kunsten som uttrykk i dette arbeidet, sier Gunilla Holm Platou.

Debuterer med «leketøys»
Det er ikke bare Gunilla som er engasjert eller kreativ i hennes familie. Miljøengasjementet preger hele familien, inkludert hennes ektemann, den prisbelønte designeren Eivind Stoud Platou. Samtidig som Gunilla markerer 15 år som kunstner, debuterer ektemannen som kunstner på samme utstilling. I det konseptuelle kunstprosjektet «leketøys», som han og Gunilla startet sammen, viser han sin kjærligheten for gjenbruk og lek ved at store mengder kasserte leketøy får nytt liv, ny funksjon og ny mening. Kosebamser har blitt til en kjempebamse og stol, mens leketøysfigurer har blitt til lamper, globus og annet moro. Lekent og litt tøysete, men med et alvorlig budskap.

− For både Gunilla og meg er det viktig å formidle at ikke alt er håpløst, og at vi alle kan gjøre smarte valg som ikke krever mye av oss. Gjenbruk har vært på agendaen i mange år nå, men de aller fleste velger fremdeles alt for ofte å kjøpe nytt. Kunnskap og kreativitet er kanskje en av de største barrierene, og vi tror kunsten kan være en viktig inspirasjonskilde, sier Eivind Stoud Platou.

Miljøengasjert også utenom kunsten
Miljøengasjementet får også uttrykk gjennom samarbeid med en lang rekke organisasjoner som WWF, Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet og Norges Bonde- og Småbrukarlag. Det siste har blant annet resultert i at Holm Platou har satt i gang et forskningsprosjekt med SINTEF, for å sammen med disse å forsøke å finne et godt alternativ til rundballeplast. Ektemannen har også gjennom sitt tidligere arbeid viet mye tid til miljøspørsmålet. Han har blant annet arbeidet med Loop og Naturvernforbundet, i tillegg til å gi ut bøker som «Kunsten å ikke kaste mat», «Bygg selv» og «Balkongbønder» på sitt eget forlag Handverk Forlag. Felles for disse bøkene er ønsket om å inspirere flere til bedre utnyttelse av ressursene og mulighetene vi har rundt oss.

− En av miljøutfordringenes største barrierer er kunnskap. Altfor mange av oss er vanedyr, og vet ikke hvor lite som skal til for å gjøre smarte valg i hverdagen. Valg som er smarte både i et miljøperspektiv, men faktisk også for den personlige økonomien. Både Gunilla og jeg er veldig opptatt av å formidle noe av denne kunnskapen, sier Stoud Platou.

Humoristisk og dyreglad kunstner
Helt siden oppstarten som kunstner i 2003 har dyr stått sentralt i kunsten til Gunilla Holm Platou. Hun jobber med alle mulige typer teknikker og formater, og siden oppstarten har hun hatt nærmere 50 separatutstillinger, og deltatt på mer enn 80 kollektivutstillinger. Med sin fargesterke, lekne og tilgjengelige kunst er kunstneren allerede favoritt hos svært mange nordmenn. Hun ble først kjent for sine humoristiske bilder av kuer, før hun i 2009 introduserte fugler som sentrale elementer i kunsten. Særlig er det utrydningstruede fugler som står henne aller nærmest, og hun har en egen serie under navnet «Rødlista».

− Hver tredje norske fugleart er utryddingstruet, og står på den norske rødlista for trua arter. Det er det ikke mange som vet. Siden vi bygger ned naturen vår i stor stil, fra vannkant til fjelltopp, er det liten plass igjen til fuglene våre. Bruk av kjemikalier i jordbruket kombinert med monokultur gjør at det knapt er insekter igjen til fuglene våre. Fugler er blitt det viktigste elementet i kunsten min.

Gunilla Holm Platou
Tlf. 913 70 104 eller e-post: gunilla@gunilla.no

Eivind Stoud Platou
Tlf. 907 88 340 eller e-post: eivind@madebyhandverk.no

SuperTeddy, laget av 787 hjemløse bamser.