Eksportkreditt Norge 4. kvartal 2016: Flere tegn på omstillingsevne

8. februar 2017 – Eksportkreditt Norge utbetalte i fjerde kvartal nye lån for 2,5 milliarder kroner (Q4 2015: 2,2 mrd.), og utlånssaldo var ved kvartalsslutt 76,5 milliarder kroner (76,5 mrd.). Skipsverftene ser stadig nye muligheter utenfor offshoreindustrien, og antall søknader fra aktører innen miljøteknologi og fastlandsindustri var høyere enn noensinne.

- Vi forventer fortsatt lavere volum på nye utlån sammenlignet med foregående år som følge av nedgangen innen offshorerelatert virksomhet. Samtidig er antallet søknader på et stabilt høyt nivå med høyere innslag av søknader fra fastlandsindustrien, maritime bransjer utenom offshore, og fra enkeltsegmenter innen olje og gass, sier administrerende direktør i Eksportkreditt Norge, Otto Søberg.

Omstilling

Eksportkreditt Norge mottok i fjerde kvartal 79 (72) søknader om finansiering til et samlet søknadsvolum på 21,9 milliarder kroner (41,4 mrd.). Antall søknader er noe høyere sammenlignet med fjerde kvartal i fjor, mens søknadsvolumet er redusert. Fallet i oljepris og nedgangen i investeringer i offshorenæringen gjør at søknadsmassen innen skipsfinansiering i økende grad retter seg mot passasjerfartøy, fiskebåter, brønnbåter og serviceskip for offshore vindparker. I januar 2015 var 82 % av den samlete ordrereserven til verftene offshoreskip. I september 2016 hadde offshoreandelen sunket til 42 %.

- Tallene bekrefter at omstilling skjer innen enkelte segment. Spesielt gjelder dette hos skipsverftene, som fortsetter å dreie fokuset fra offshore til ulike passasjerfartøy, fiskebåter, brønnbåter, og serviceskip for offshore vind. Vi er imponert over omstillingsevnen verftsindustrien som helhet viser, sier Søberg.

Fastlandsindustrien og miljøteknologi øker

Det er foreløpig begrenset med data på omstillingstakten i andre bransjer. Likevel møter Eksportkreditt Norge stadig enkeltbedrifter som finner nye kunder i nye markeder. Selskapets egen kartlegging viser også at utenlandsomsetningen av fornybar energi-teknologi og -tjenester økte med opptil 30 % fra 2014 til 2015, godt hjulpet av den svake kronen. Offshorerederier som vinner kontrakter innen havvind sto for en del av denne økningen.

Fortsatt restruktureringer

Eksportkreditt Norges utlånsportefølje var per 31. desember 2016 på 76,5 milliarder kroner (76,5 mrd.). Valutakursendringer, spesielt mot amerikanske dollar, fører til en økning i utlånssaldoen på 3,4 milliarder kroner i fjerde kvartal 2016 sammenlignet med tredje kvartal 2016. Eksportkreditt Norge arbeider fortsatt med et stort antall avdragsutsettelser og restrukturering av lån. Dette skyldes i hovedsak den vanskelige markedssituasjonen for mange av selskapets låntakere som følge av oljeprisfallet og overkapasitet på fartøyer innen oljeservice.

- Det antas å komme flere større restruktureringer i 2017. I tillegg kan det være behov for en ytterligere restrukturering for enkelte låntakere da konjunkturnedgangen har vist seg å bli mer langvarig enn mange først antok, sier Søberg.

74,4 prosent av selskapets utlånsportefølje var per 31. desember 2016 garantert av Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK). Resterende 25,6 prosent av porteføljen var garantert av norske banker (13,2 prosent) og utenlandske banker (12,4 prosent).

Ole Gjuv Pedersen
ogp@eksportkreditt.no