Eksportkreditt Norge 1. kvartal 2017: Verftsindustrien snur seg rundt

22. mai 2017 - Eksportkreditt Norge opplevde en historisk utbetaling i 1. kvartal da selskapet for første gang finansierte et fiskefartøy bygget ved et norsk verft for en utenlandsk reder. – Dette er et godt eksempel på at verftsindustrien har, på relativt kort tid, vist en evne til å rette seg inn mot nye kundesegmenter og skipstyper, sier Otto Søberg, adm. direktør i Eksportkreditt Norge.
Otto Søberg

- Norge er i dag et ledende land når det gjelder design og bygging av spesialskip. Flere verft har de siste årene vunnet kontrakter for å bygge passasjerfartøy, serviceskip for offshore vind og fiskebåter for å nevne noen. Bransjen viser dermed at den er høyst levende og møter kravet til omstilling på en offensiv måte, fortsetter Søberg.

Eksportkreditt Norge mottok i 1. kvartal 65 søknader om finansiering til et samlet søknadsvolum på 48,3 milliarder kroner. Til tross for at antall søknader er lavere sammenlignet med første kvartal i fjor (72 søknader), opplevde selskapet en økning i søknadsvolumet (Q1 2016: 39,9 milliarder kroner).

Som følge av nedgangen innen offshorerelatert virksomhet forventer Eksportkreditt Norge imidlertid lavere utbetalingsvolum framover. Samtidig er det et godt tilfang av nye potensielle transaksjoner innenfor fastlandsindustrien, maritime bransjer utenom offshore og fra enkeltsegmenter innen olje og gass. Av det totale antallet søknader Eksportkreditt Norge mottok i første kvartal, var 58 prosent (Q1 2016: 57 prosent) tilknyttet prosjekter innen olje, gass og maritime næringer, mens resterende 42 prosent (Q1 2016: 43 prosent) var knyttet til industri og miljøteknologi.

Omstilling er den nye hverdagen

Eksportkreditt Norge utbetalte i første kvartal 1,9 milliarder kroner i lån, og bidro med finansiering til et bredt spekter av prosjekter og produkter, deriblant borepakker, kabelleggingsfartøy, konstruksjonsskip, telekommunikasjonsutstyr og lagerstyringssystem. Selskapet finansierte også for første gang en tråler som er bygget ved et norsk verft. Vard Aukra sikret seg kontrakten til en verdi av 350 millioner kroner med kanadiske Newfoundland Resources.

I en tid med lav etterspørsel fra offshorenæringen, viser avtaler som dette omstilling i praksis.

- «Newfoundland Victor» er det første fiskefartøyet bygget ved et norsk verft Eksportkreditt Norge finansierer siden oppstarten av selskapet. Det viser at verft som Vard Aukra klarer å snu seg rundt og møte etterspørsel fra andre markeder, sier Søberg.

Utlånsporteføljen

Eksportkreditt Norges utlånssaldo var ved kvartalsslutt 75,8 milliarder kroner. Valutakursendringer, spesielt mot amerikanske dollar, har medført en reduksjon i utlånssaldoen på 258 millioner kroner i første kvartal 2017 sammenlignet med fjerde kvartal 2016.

73,6 prosent av porteføljen var per 31. mars 2017 garantert av Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK). Resterende 26,4 prosent av porteføljen var garantert av norske banker (13,5 prosent) og utenlandske banker (12,8 prosent).

Adm. direktør Eksportkreditt Norge
oso@eksportkreditt.no

Cort Adelers gate 30

Følg pressemeldinger fra Eksportkreditt Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksportkreditt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksportkreditt Norge