Norsk Varme

Ekspertens tips for å redusere strømutgiftene

Rekordhøye strømpriser ventes. Ikke la pengene gå opp i røyk. Invester i god ved.

- Forbruket av strøm er desidert høyest på vinteren. En huseier må trolig ut med i snitt ca. 4.000 kroner mer i 2018 sammenlignet med i 2017, hvis man sammenligner markedsprisene for det inneværende året med markedsprisene i fjor, sier sjefanalytiker i Wattsight, Tor Reier Lilleholt.

Strømselskapene lokker til seg kunder

Det er forventet at råvareprisen på strøm kan stige med opptil 50 prosent, sammenlignet med i fjor. Lilleholt oppfordrer forbrukerne til å kaste et ekstra blikk på strømregningen.

- Selv jeg som har kunnskap om hvordan denne bransjen fungerer har ofte problemer med hvordan de ulike strømavtalene skal tolkes. Det er mange strømselskaper som viser stor kreativitet i navnsetting og hvordan de tilbyr de ulike strømavtalene. Noen markedsfører rabatter som er langt lavere enn markedspris for å lokke til seg kunder. Det sier seg selv at de ikke tilbyr dette over tid, sier han.

Tips for å redusere utgiftene

Her er Lilleholts beste tips for å redusere strømutgiftene:

• Sjekk hvilken strømavtale du har, slik at du ikke betaler mer enn nødvendig. Husk at strømselskapene kan endre prisene med svært kort varsel.
  • Reduser antall kWh du forbruker. Ved å bruke strøm litt smartere kan du spare mer i kroner.
  • Juster romtemperaturen. Finn gjerne frem en ekstra genser eller et teppe fremfor å skru opp varmen.
  • Tenk på hvordan du utnytter varmtvannet.
  • Bruk alternative oppvarmingskilder som vedfyring når det er kaldt og prisene er på det nivået vi venter.

Vær føre-var

Han får støtte fra styreleder i bransjeforeningen for norske ildsteder og skorsteiner, Norsk Varme, Steinar Vigdal.

- Vedfyring et rimelig alternativ til strøm i de kaldeste periodene. Det fikk vi særlig erfare vinteren som var. Folk gikk mann av huse for å skaffe seg ved da sprengkulden kom og strømprisene skøyt i været. Det oppsto ved-mangel flere steder i landet. Det er både økonomisk og praktisk å forberede seg på høye strømpriser og sprengkulde ved å investere i et større kvanta med ved, sier Vigdal.

Wattisight - sjefanalytiker, Tor Lilleholt - (+47) 3700 9768
Norsk Varme - styreleder, Steinar Vigdal - 980 74 151

Bilder

Sjefanalytiker i Wattsight, Tor Reier Lilleholt

Om Norsk Varme

Norsk Varme
Kongens gate 21

99588979http://www.norskvarme.org

Norsk Varme er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder og skorsteiner i Norge. Vårt arbeid er å minne om hvor viktig vedfyring er i det totale energibildet i Norge. Ved siden av strøm, er det ingen annen kilde som i dag kan dekke oppvarmingsbehovet i norske hjem. Det er en trygg, forutsigbar, miljøvennlig og rimelig energikilde – som i tillegg gir hygge.www.norskvarme.org

Følg pressemeldinger fra Norsk Varme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Varme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Varme