Einar Flaa sitt nye album er ute nå

– Vi alle må tenke mer over hvordan vi behandler miljøet, er ett av budskapene til Einar Flaa på hans nye album, Silent String, som er ute nå. Foto: Grappa Musikkforlag

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut.

Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den.

Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursene for gitt.

Albumet kan du høre her!

– Jeg er ikke spesielt religiøs, men når jeg er ute i naturen føler jeg meg noen ganger nærmere svarene på noen grunnleggende spørsmål. Jeg tenker at naturen selv har noen av svarene. At fuglene synger om det, at vinden hvisker om det og at alle lydene og luktene snakker om det. Om hvem vi er og hvorfor vi er her, og at vi alle må tenke mer over hvordan vi behandler alt dette, sier Flaa.

Silent String er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han en rekke prominente musikere: Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem) på trommer, Nikolai Eilertsen (BIGBANG, Band of Gold) på bass, Christer Knutsen (Sivert Høyem) på piano og Geir Sundstøl (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga) på banjo.

Albumet er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly.

Foto: Grappa Musikkforlag
Artwork for "Silent String.

hei kalas hyller Armstrong og månelandinga på sin nye singel19.7.2019 09:47:38 CESTPressemelding

Visste du at fotsporene som astronautene lagde på månen kommer til å være der for alltid? Det er litt rart å tenke på. I morgen, 20. juli, er det 50 år siden disse sporene ble laga. For hei kalas er det en selvfølge å markere dette. Hadet bra, Neil Armstrong. Hils til de på månen. Husk å ikke glemme votter, det er veldig kaldt der. hei kalas har tenkt mye på Neil Armstrong. Hvordan var det å lande på månen? Lengta han hjem? Var det kaldt der? Ble han svimmel? Derfor slipper trioen hyllesten «Hadet bra, Neil Armstrong» dagen før 50 års-jubileet til månelandinga. Dette er første singel fra det kommende albumet Hvorfor er jeg allergisk. Hør «Hadet bra, Neil Armstrong» her! I tillegg til å markere månelandinga stiller låta også andre eksistensielle spørsmål - om andre dimensjoner, sorte hull og det å savne noen veldig. hei kalas lager musikk om ting som gjør deg glad, trist eller full av spørsmål. Bandet hei kalas ble startet av kollegene Heidi Marie Vestrheim og Annikken Theodorsen i NRK

IAMSVEN, Martine Johanne & Lavré slipper samisk sommerhit5.7.2019 10:17:08 CESTPressemelding

«Geasseijat» er en feel good samisk/norsk poplåt om de nord-norske somerne som frembringer glede og kjærlighet. – Kom ta meg i handa, la oss danse med midnattsola. Øyan våres møtes, vi kjenne gnisten. Alt e bedre når vi e i lag. Slik åpner denne sprudlende og gode sommerlåta «Geasseijat», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag i samarbeid med NRK Aktivum. Låtskriverne bak singelen er debutantene Lávre og Martine Johanne, som har fått med seg IAMSVEN på produsentsiden. Hør «Geasseijat» her! Låttittelen betyr «Sommernetter», og handler om å sammen legge alle bekymringer til side og nyte den nord-norske sommeren, mens man skaper nye minner og danser i midnattsolens glans. Dette er en del av musikkprosjektet NRK URBI, hvis mål er å rette søkelyset mot unge samiske artister. «Geasseijat» er noe av det første NRK gjør under URBI, og målet er at URBI skal bli et merkenavn for alt NRK gjør som omhandler unge samiske artister og deres musikk. På samisk betyr «urbi» noe som spirer og gror/knopp