Einar Flaa sitt nye album er ute nå

– Vi alle må tenke mer over hvordan vi behandler miljøet, er ett av budskapene til Einar Flaa på hans nye album, Silent String, som er ute nå. Foto: Grappa Musikkforlag

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut.

Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den.

Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursene for gitt.

Albumet kan du høre her!

– Jeg er ikke spesielt religiøs, men når jeg er ute i naturen føler jeg meg noen ganger nærmere svarene på noen grunnleggende spørsmål. Jeg tenker at naturen selv har noen av svarene. At fuglene synger om det, at vinden hvisker om det og at alle lydene og luktene snakker om det. Om hvem vi er og hvorfor vi er her, og at vi alle må tenke mer over hvordan vi behandler alt dette, sier Flaa.

Silent String er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han en rekke prominente musikere: Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem) på trommer, Nikolai Eilertsen (BIGBANG, Band of Gold) på bass, Christer Knutsen (Sivert Høyem) på piano og Geir Sundstøl (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga) på banjo.

Albumet er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly.

Foto: Grappa Musikkforlag
Artwork for "Silent String.

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger skapte til sin juleturne i fjor den første norske versjonen av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.

Nytt julealbum fra veteranene i Kjell Vidars23.11.2018 11:51Pressemelding

Julefest på låven er en samling godt kjente julesanger, fremført i kjent Kjell Vidars-stil. Albumet kommer ut både på CD og julerød vinyl! På plata har de med seg barnekor fra Hadeland Kulturskole, som bidrar til å få frem den barnlige gleden med jula. Albumet inneholder 18 julesanger for små og store, og tar sikte på å skape god julestemning rundt omkring i de tusen hjem. http://phonofile.link/julefest-paa-laaven Hør albumet Julefest på låven her! Kjell Vidars har lagt vekt på å oppnå en uhøytidelig sound på produksjonen, og sangene befinner seg på den glade og lette siden av julefeiringen. Her kan man danse rundt juletreet til alt fra «Snømannen Kalle» til «Blue Christmas». Nå i november er det 45 år siden Kjell Vidars ga ut sitt første julealbum. Det albumet solgte godt over 300.000 eksemplarer. Vi snakker dermed om et aldri så lite jubileum!

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr