Einar Flaa er klar med andre singel fra kommende album

– Jeg kommer ut av skapet som naturelsker, sier Einar Flaa om sin nye singel "Country Man". Foto: Grappa Musikkforlag

Einar Flaa tilbringer ikke nødvendigvis nattesøvnen i senga si. Han sover ofte ute på verandaen, under stjernehimmelen i vind, regn, sludd og snø ute på Skedsmokorset. Det er slik han trives best: å være nær naturen, og nå lager han musikk om sin kjærlighet for nettopp den.

– På "Country Man" kommer jeg ut av skapet som naturelsker. Låten handler om å erkjenne hvem man er, og å leve det ut, forteller Einar om hans kommende singel, som også er oppfølgeren til "So Called Friend" som kom i begynnelsen av juni.

Begge låtene er utsøkte smakebiter på Einars kommende album, som han selv betegner som en miljøplate. Før den kommer i høst er det bare å nyte "Country Man", som du kan høre her.

Store, kompliserte spørsmål er trukket inn i Einars jordnære univers. Låtene handler om vinteren som forsvant, om havet som igjen vil sluke Einars hjemsted Melsomvik. Om nærhet til naturen, om frustrasjon og sinne over menneskers manglede kursendring, om fattig og rik, om håp og om å ikke gi opp.

"Country Man" er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han blant annet Børge Fjordheim på trommer (Morten Abel, Sivert Høyem), Nikolai Eilertsen på bass (Big bang, Band of gold) og Geir Sundstøl på pedalsteel (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga). Platen er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly.

Artwork for Country Man

Kom i julestemning med Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin14.12.2018 10:50Pressemelding

Tre av Nordens mest markante folkemusikk-artister har slått seg sammen for å lage julemusikk. I dag, bare ti dager før juleaften, slipper Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin sin nye julesingel «Nu är det jul, nu vil vi hem»! Sigrid Moldestad turnerer i disse dager med den svenske duoen Esbjörn Hazelius ( vokal, cittern/gitar) og Johan Hedin (nyckelharpa/vokal). Duoen er blant Sveriges mest elskede tradisjonsmusikere og har blant annet spilt med Thomas Ledin, Sofia Karlsson, Ale Möller og i den svenske julesuksessen «Jul i Folkton». Etter at Moldestad inviterte duoen med seg på sin årlige juleturne, «Vintersong», ble resultatet flere nye felles sanger - blant annet denne kjærlighetsduetten, spilt inn framfor tre mikrofoner live i studio i Stockholm i høst. «Nu är det jul, nu vil vi hem» er skrevet av Sigrid Moldestad med felles tekstbearbeiding til svensk med Esbjörn Hazelius. – Jeg tenker at desember, på mange måter, er måneden for lengsel og erkjennelse. En vil hjem, en vil finne ro, og

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger spilte på sin juleturné i fjor en norsk versjon av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.

Nytt julealbum fra veteranene i Kjell Vidars23.11.2018 11:51Pressemelding

Julefest på låven er en samling godt kjente julesanger, fremført i kjent Kjell Vidars-stil. Albumet kommer ut både på CD og julerød vinyl! På plata har de med seg barnekor fra Hadeland Kulturskole, som bidrar til å få frem den barnlige gleden med jula. Albumet inneholder 18 julesanger for små og store, og tar sikte på å skape god julestemning rundt omkring i de tusen hjem. http://phonofile.link/julefest-paa-laaven Hør albumet Julefest på låven her! Kjell Vidars har lagt vekt på å oppnå en uhøytidelig sound på produksjonen, og sangene befinner seg på den glade og lette siden av julefeiringen. Her kan man danse rundt juletreet til alt fra «Snømannen Kalle» til «Blue Christmas». Nå i november er det 45 år siden Kjell Vidars ga ut sitt første julealbum. Det albumet solgte godt over 300.000 eksemplarer. Vi snakker dermed om et aldri så lite jubileum!