Einar Flaa er klar med andre singel fra kommende album

– Jeg kommer ut av skapet som naturelsker, sier Einar Flaa om sin nye singel "Country Man". Foto: Grappa Musikkforlag

Einar Flaa tilbringer ikke nødvendigvis nattesøvnen i senga si. Han sover ofte ute på verandaen, under stjernehimmelen i vind, regn, sludd og snø ute på Skedsmokorset. Det er slik han trives best: å være nær naturen, og nå lager han musikk om sin kjærlighet for nettopp den.

– På "Country Man" kommer jeg ut av skapet som naturelsker. Låten handler om å erkjenne hvem man er, og å leve det ut, forteller Einar om hans kommende singel, som også er oppfølgeren til "So Called Friend" som kom i begynnelsen av juni.

Begge låtene er utsøkte smakebiter på Einars kommende album, som han selv betegner som en miljøplate. Før den kommer i høst er det bare å nyte "Country Man", som du kan høre her.

Store, kompliserte spørsmål er trukket inn i Einars jordnære univers. Låtene handler om vinteren som forsvant, om havet som igjen vil sluke Einars hjemsted Melsomvik. Om nærhet til naturen, om frustrasjon og sinne over menneskers manglede kursendring, om fattig og rik, om håp og om å ikke gi opp.

"Country Man" er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han blant annet Børge Fjordheim på trommer (Morten Abel, Sivert Høyem), Nikolai Eilertsen på bass (Big bang, Band of gold) og Geir Sundstøl på pedalsteel (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga). Platen er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly.

Artwork for Country Man

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!

Nytt album fra Sigrun Loe Sparboe28.9.2018 09:10Pressemelding

En labyrint er et sted å finne vei og fare vill, og som byr på utfordringer i det uvisse. Det er lett å gå seg bort. Sånn er det med livet òg; krumninger og dreininger gjør det umulig å se slutten og utgangen. – Vi er alle på vei og leter etter mening og svar. Labyrinten tolkes som livets begynnelse, transformasjon, utvikling, ende og kaos. Det er dette mitt nye album, Labyrint, handler om, sier Sigrun Loe Sparboe. Albumet kan du endelig høre her! – Siden forrige plate har jeg opplevd store forandringer i livet. Jeg har født tvillinger, foretatt avgjørende og store valg, slått rot, giftet meg og blitt fylt opp med nye sanger. Gjennom dette har jeg erfart hvor sårbart livet er. Låtene på Labyrint gjenspeiler de siste årene og alt det har rommet, forteller hun videre. Sparboe er opptatt av å formidle historier og pakker tekstene inn i melodiske komposisjoner. Hun får publikum til å smile gjennom tåreblanke øyne og er kjent for å gi det hverdagslige og nære en særegen skjønnhet. Labyrint

Jan Eggum med første singel fra kommende album14.9.2018 12:58Pressemelding

– «Kjærlighet som kommer» er en fortelling om en kvinnelig romantikker som håper «han» er mer enn en sommerflørt. Hun håper på at det er noe mer enn det, altså kjærlighet som kommer. Men den kjærligheten varer bare en sommer, forteller Jan Eggum selv om sin nye singel. Dette er første singel fra Eggum sitt kommende album, Alt, akkurat nå, som er ute 16. november - tre år etter han slapp suksessalbumet Rio. Albumet tar ikke bare for seg ordentlige kjærlighetsviser om liv og samliv, slik som i «Kjærlighet som kommer», men inneholder også sanger med tematikk innen både kultur og samfunn. Hør den ferske singelen her! «Kjærlighet som kommer», samt resten av Alt, akkurat nå, er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Ny singel fra Sigrun Loe Sparboe14.9.2018 10:24Pressemelding

«Til høsten» er tredje singel fra Sigrun Loe Sparboes tredje soloalbum, Labyrint, og du kan endelig høre den her! – Denne singelen er en sval, men likevel lun hyllest til sesongen vi er på vei inn i nå, forteller Loe Sparboe om «Til høsten». – Er du en av de som synes denne årstida kan være tung og trist, håper jeg at det kan snu med denne låten, som et soundtrack til høsten. Albumet slippes om to uker, 28. september, på Grappa Musikkforlag, og inneholder også singlene «Nordfolket» og «Lyst» som ble gitt ut tidligere i år. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og sanger fra Harstad, som de siste ti årene har spilt land og strand rundt i Norge. Hun har sluppet ny musikk hvert av disse aktive årene og høstet gode kritikker. Med seg har hun her musikerne Mattias Krohn Nielsen, Jørgen Smådal Larsen, Heming Valebjørg, Sverre Tollefsen Laupstad, Kaja Fjellberg Pettersen, og Lise Voldsdal.