Eiking den første kongen av Storheia

Odd Christian Eiking (Wanty-Gobert) var sterkest opp de krevende bakkene til Storheia i Hadsel, og sørget for norsk jubel i den tredje etappen av Arctic Race of Norway.

Foto: ARN/Pauline Ballet

Med 11,8 prosent gjennomsnittlig stigning de siste 3,8 kilometerne ble det etter hvert store avstander mellom de beste klatrerne og de andre. Sammenlagtleder etter det to første etappene, nederlenderen Mathieu van der Poel (Corendon-Circus), prøvde å henge med i starten av den avsluttende stigningen men måtte slippe og kom i mål  etter Eiking.

- Denne seieren smakte så utrolig godt. Jeg hadde håpet jeg skulle kunne kjempe om seieren her, men det var likevel litt overraskende at jeg klarte det når man ser på de store navnene som er med, sa Eiking.

Han berømmet alle som har stått på for å gjøre det mulig å arrangere sykkelritt på Storheia.

- Jeg tenkte da jeg syklet opp her at det er gjort en god jobb med å få dette til. Det hat blitt en perle, og jeg håper det blir arrangert mange sykkelritt her i fremtiden, sa Eiking.

Warren Barguil (Arkea-Samsic), som ble nummer 10 i årets Tour de France, kom inn som nummer to, fem sekunder bak. Barguil som vant klatretrøya i Tour de France i 2017, feilberegnet kreftene i bakkene opp mot mål.

- Stigningen var vanskelig, men jeg trodde den var lengre. Hadde jeg kjent bakken bedre ville jeg gått hardere ut. For Eiking ble ambisjonen om sammenlagtseier lagt i grus allerede på den første etappen, men Barguil ser nå muligheten til å vinne Arctic Race of Norway.

-I morgen vil jeg prøve å beholde ledertrøya. Jeg liker profilen på etappen inn til Narvik med flere runder på slutten, sa Barguil etter målgang.

Søndag avgjøres Arctic Race of Norway 2019 på fjerde etappe som starter i Lødingen og avsluttes i Narvik.

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638