Eika lanserer kontaktløse kort med MasterCard

(Oslo 5. mai 2015) Som en av de første bankene i Norge lanserer Eika Kredittbank kontaktløse kredittkort for lokalbankens kunder. Lanseringen kommer som en følge av et nylig inngått samarbeid med MasterCard. Avtalen innebærer at samtlige kredittkort i Eika blir erstattet med kontaktløse kort med MasterCards teknikk.

Kontaktløse betalinger blir stadig mer populært. I løpet av siste kvartal i 2014 økte antall kontaktløse transaksjoner i Europa med 174 prosent og bruken av kontaktløse betalinger med mer enn 20 prosent sammenliknet med året før.* Stadig flere betalingssteder tilbyr kundene betaling med kontaktløse kort, og nå tilbyr Eika Kredittbank sine kunder mulighet til kontaktløs betaling.

-       Med 74 lokalbanker og nær en million personkunder i Eika Alliansen er det viktig med gode, digitale løsninger som ivaretar nærhet til kunden. Vi er opptatt av å gjøre hverdagen så enkel som mulig for våre kunder. Samarbeidet med MasterCard betyr at vi kan tilby kundene enkel, kontaktløs betaling ved at kunden sveiper kortet sitt mot bankterminalen. Raskt, enkelt og sikkert, forteller Karl-Richard Floer, Direktør Kort og Betalingsløsnigner i Eika Kredittbank.

Eika Kredittbank vil fortløpende bytte ut alle sine nåværende kredittkort til MasterCard slik at kontaktløse kort blir standard for kundene i Eika-bankene.

-       Vi er veldig glade for at Eika Kredittbank har valgt MasterCard som partner for å tilby sine kunder kontaktløse kredittkort. MasterCard jobber stadig med innovasjon og nye løsniger for å gjøre betalingsopplevelsen rask, trygg og smidig for kundene, sier Bart Willaert, regionschef MasterCard Norden og Baltikum.

I 2014 var Eika først ute med å lansere SnapCash, betaling fra konto til konto med mobil. Tidligere i år lanserte Eika mobillommeboken, Eika Safe. Selskapet ser også muligheter for å lansere andre smarte digitale betalingsløsninger i samarbeid med MasterCard og andre.

* MasterCard data

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen, som er eid av blant annet 74 lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke de selvstendige lokalbankene i Alliansen. Gruppen leverer en komplett plattform for bankinfrastruktur; inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter og kompetansehevende tjenester. Samlet bidrar Eika Gruppens leveranser til lokalbankenes sterke markedsposisjon og konkurransedyktighet. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kredittbank, Eika Kapitalforvaltning og Aktiv Eiendomsmegling. I tillegg er Eika Boligkreditt en del av Eika Alliansen. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontor i Norge. Eika Gruppen, med eierbankene og meglervirksomheten, har om lag 3 500 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på i overkant av NOK 350 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Gruppen til en av de største aktørene i det norske markedet for utvikling og salg av finansielle løsninger, produkter og tjenester.