Egmontansatte gir 100 000 kroner til Stopp Hatprat

«Stopp Hatprat» får årets julegave på 100 000 kroner fra ansatte i Egmont Publishing. Gaven går til kampanjens arbeid over hele landet.

Det er sjette året Egmont Publishing deler ut ansattes gave. I november inviterte vi via vår Facebook-side våre følgere til å foreslå kandidater til årets store gave fra de ansatte. Det kom inn hele 34 forslag, og til slutt falt den interne juryen ned på åtte nominerte som de ansatte har valgt blant.

I utvelgelsen er det lagt vekt på Egmontfondens kriterier som tilgodeser barn og unge, og har fokus på å støtte og bygge opp under utsatte barn og unges læring og livsmestring.

Årets vinner er Stopp Hatprat, en kampanje av unge mennesker mot hatprat og for menneske-rettigheter på nett. Hatprat rammer barn og unge gjennom ord, bilder og symboler som blir brukt for å spre hat, trusler og oppfordre til vold mot personer eller grupper. Gjennom systematisk arbeid jobber Stopp Hatprat for å skolere unge ambassadører i hvordan håndtere hatprat på nettet og hvordan jobbe mot det. De påvirker institusjoner og myndigheter, fordi hat og nettmobbing er strukturer og alle må sammen forandre denne hatpraten.

- Det er spesielt gledelig at årets mottaker gjør en viktig innsats for å hindre at unge menneskers selvfølelse og selvrespekt blir ødelagt. Dette er i tråd med Egmonts sterke sosiale profil. Vi er en stiftelse med et fond som hvert år deler ut mer enn 90 millioner til barn og unge som sliter. Denne gaven fra våre ansatte er meningsfull for oss alle og flere burde gjøre det samme, sier Tonje Tornes, kommunikasjonssjef for Barn & Tegneserier i Egmont Publishing og ansvarlig for utdelingen av årets gave.

Her er årets 8 nominerte kandidater:

Amandaprosjektet
Stine Sofie Stiftelse
Kors på halsen (Røde Kors)
Stopp Hatprat
Barn av rus
Ups & Downs Oslo
Folkevenn - Norsk Folkehjelp
Rask Bergen

Tidligere mottakere ansattes julegave har vært LMSO, Sykehusbarn, Sykehusklovnene, Norsk Folkehjelps flyktningmottak for mindreårige og Kreftforeningens Treffpunkt – møteplass for barn og unge.