Story House Egmont

Egmont Publishing solgte over 30 millioner magasiner i 2016

Del
Egmont står fremdeles sterkt i markedet. Det er det spesielt én årsak til.

PM Opplags- og lesertall – 7. mars 2016 kl 09.00

Egmont Publishing har en stabilitet i opplagsutviklingen som er få forunt.

- Med over en halv million abonnenter har vi varige relasjoner med kundene våre. Vi tilpasser og spisser merkevarene og innholdet i takt med at målgruppene og markedet utvikler seg. Abonnementsmarkedet er stabilt, sier Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing.

Det er fremdeles en megatrend at folk flest er abonnenter. De vil ha enkel tilgang til innhold.

- Vi videreutvikler i disse dager den digitale abonnementsplattformen Flipp, og forventer å lansere bredt i løpet av året, forteller Danielsen.

Ser vi på totalkonsumet har Egmont Publishings seks største titler nådd ut med over 24 millioner blader i 2016. (Se tabell.) Totalsalget til forlaget i Norge er på hele 30,3 millioner magasiner.

- Selv om snittopplagene går noe tilbake, ser vi at antall lesertilfeller fortsatt er stabilt høyt. For fire år siden ble magasinene tatt frem og lest 3,4 ganger. I 2016 er dette tallet 3,5 ganger, sier Danielsen.

Årets vinnere er magasiner som treffer godt på trender. Boligsegmentet holder seg eksepsjonelt godt, og her står våre merkevarer sterkt. Dette skyldes bredden, at merkevarene utvikler seg i takt med målgruppene og at de gir en annen inspirasjonsopplevelse enn de digitale alternativene, sier Danielsen.


Høydepunkter:

• Hjemmet styrker sin posisjon som Norges største ukeblad på opplagssiden med over 143 000 solgte blader per utgave – samtidig når hver utgave nær en halv million nordmenn.

• Forlaget har ni magasiner med opplagsfremgang. Her er boligmagasinene i front, og tradisjonsrike Bonytt går frem 9,9 prosent i opplag. Lev Landlig, Hageliv & Uterom og flere andre av våre boligmagasiner har økt sine opplag.

• Egmont Publishing har 18 magasiner med fremgang i lesertall(AIR). Her er LUNCH den store vinneren og går frem med 60 000 lesere. Magasinet økte antall utgivelser i 2016. Ukebladet Her og Nå går også frem på lesertallsmålingene.

• Donald Duck lærer fremdeles barn å lese og nådde ut med nær 2 millioner blader i fjor. Bladet går frem på lesertallsmålingen.


Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2016


Merkevare          Lesertall AIR/GEP       Opplagstall (frekvens)     Totalkonsum (mill)


Hjemmet             464 000/1 422 000      143 687          (69)            9 914 403

Vi Menn              269 000/689 000           46 975          (74)            3 476 150

Norsk Ukeblad    246 000/631 000           65 648          (52)            3 413 696

Her og Nå           256 000/564 000           65 136          (52)            3 387 072

Familien              290 000/861 000           86 061          (26)            2 237 586

Donald                338 000/1 023 000        35 049          (52)            1 822 548
   
SUM                                                                                               24 251 455


Kontakt:
Morten Danielsen, Markedsdirektør i Egmont Publishing, T: 9386 2953


Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef i Egmont Publishing, T: 4748 9175

Kilde lesertall: TNS Gallup
Alle tall er basert på print og digital rekkevidde og nedlastning.

Du finner oversikt over alle opplags- og lesertall for 2016 her: http://mediebedriftene.no/Tall--Fakta1/

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye