Egmont Publishing solgte over 30 millioner magasiner i 2016
PM Opplags- og lesertall – 7. mars 2016 kl 09.00
Egmont Publishing har en stabilitet i opplagsutviklingen som er få forunt.
- Med over en halv million abonnenter har vi varige relasjoner med kundene våre. Vi tilpasser og spisser merkevarene og innholdet i takt med at målgruppene og markedet utvikler seg. Abonnementsmarkedet er stabilt, sier Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing.
Det er fremdeles en megatrend at folk flest er abonnenter. De vil ha enkel tilgang til innhold.
- Vi videreutvikler i disse dager den digitale abonnementsplattformen Flipp, og forventer å lansere bredt i løpet av året, forteller Danielsen.
Ser vi på totalkonsumet har Egmont Publishings seks største titler nådd ut med over 24 millioner blader i 2016. (Se tabell.) Totalsalget til forlaget i Norge er på hele 30,3 millioner magasiner.
- Selv om snittopplagene går noe tilbake, ser vi at antall lesertilfeller fortsatt er stabilt høyt. For fire år siden ble magasinene tatt frem og lest 3,4 ganger. I 2016 er dette tallet 3,5 ganger, sier Danielsen.
Årets vinnere er magasiner som treffer godt på trender. Boligsegmentet holder seg eksepsjonelt godt, og her står våre merkevarer sterkt. Dette skyldes bredden, at merkevarene utvikler seg i takt med målgruppene og at de gir en annen inspirasjonsopplevelse enn de digitale alternativene, sier Danielsen.
Høydepunkter:
• Hjemmet styrker sin posisjon som Norges største ukeblad på opplagssiden med over 143 000 solgte blader per utgave – samtidig når hver utgave nær en halv million nordmenn.
• Forlaget har ni magasiner med opplagsfremgang. Her er boligmagasinene i front, og tradisjonsrike Bonytt går frem 9,9 prosent i opplag. Lev Landlig, Hageliv & Uterom og flere andre av våre boligmagasiner har økt sine opplag.
• Egmont Publishing har 18 magasiner med fremgang i lesertall(AIR). Her er LUNCH den store vinneren og går frem med 60 000 lesere. Magasinet økte antall utgivelser i 2016. Ukebladet Her og Nå går også frem på lesertallsmålingene.
• Donald Duck lærer fremdeles barn å lese og nådde ut med nær 2 millioner blader i fjor. Bladet går frem på lesertallsmålingen.
Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2016
Merkevare Lesertall AIR/GEP Opplagstall (frekvens) Totalkonsum (mill)
Hjemmet 464 000/1 422 000 143 687 (69) 9 914 403
Vi Menn 269 000/689 000 46 975 (74) 3 476 150
Norsk Ukeblad 246 000/631 000 65 648 (52) 3 413 696
Her og Nå 256 000/564 000 65 136 (52) 3 387 072
Familien 290 000/861 000 86 061 (26) 2 237 586
Donald 338 000/1 023 000 35 049 (52) 1 822 548
SUM 24 251 455
Kontakt:
Morten Danielsen, Markedsdirektør i Egmont Publishing, T: 9386 2953
Christina Dorthellinger, Kommunikasjonssjef i Egmont Publishing, T: 4748 9175
Kilde lesertall: TNS Gallup
Alle tall er basert på print og digital rekkevidde og nedlastning.
Du finner oversikt over alle opplags- og lesertall for 2016 her: http://mediebedriftene.no/Tall--Fakta1/
Nøkkelord
Kontakter
Christina DorthellingerKommunikasjonssjef
Tel:+47 474 89 175christina.dorthellinger@egmont.comTonje TornesRedaktør/pressekontakt
Tel:+47 928 69 374tonje.tornes@egmont.noBilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Vi du fortsette å spille? For endelig er andre bok i Edelmot-serien her.22.4.2024 10:00:22 CEST | Pressemelding
Victor Sotberg og Odin Helgheim tok leserne med storm i fjor da de lanserte tegneserien Edelmot. Og nå er den etterlengtede oppfølgeren her!
- Alt begynner i hjertet ditt17.4.2024 09:07:05 CEST | Pressemelding
Kristine Karly Tesaker levde et hektisk liv som leder i kunstfeltet og småbarnsmor. Men en dag smalt det. Nå har hun skrevet boken «Hjerteøvelser – en ny begynnelse etter stress og utbrenthet», for å gi andre et verktøy til å vinne tilliten til kroppen og hjertet tilbake.
- Dette er bokserien som skaper leselyst hos norsk ungdom!15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mørkalven bok 3, Norges eneste manga, er tilbake. Og denne gangen tematiserer den kvinnekamp, religionskritikk og mørk magi ...
En litt annerledes quiz eller selskapslek til 17. mai?11.4.2024 12:04:00 CEST | Pressemelding
Dennis Vareide lanserer nå boken «Selskapsleker for forferdelige mennesker» - en bok full av aktiviteter, quizer og underholdning. Men dette er ikke de uskyldige selskapslekene du er vant til. Selv beskriver han de som mildt sadistiske og morbide – og kun for din indre bekjentskapskjerne.
Bli med på tegneleking hos «Odins udyr»!21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Velkommen til Udyrenes verden! Her finner du over 100 rare, kule og fargerike skapninger! Alle skapt og tegnet av den prisvinnende serieskaperen Odin Helgheim!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom