Story House Egmont

Egmont Publishing med solid resultat

Del
Egmont Publishing leverer et resultat før skatt på 200 millioner kroner. Selv om markedet er svært utfordrende, står selskapets kjernedrift sterkt. Samtidig posisjonerer Egmont seg ytterligere i nye digitale forretningsområder.
- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. (Foto:  Egmont Publishing / Petter Berg)
- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. (Foto: Egmont Publishing / Petter Berg)

Med over 30 millioner solgte printmagasiner i 2016 og et digitalt tilbud i stadig utvikling, nådde Egmont Publishings produkter ut til halve Norges befolkning.

- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK. Det viser at vi klarer å få god verdi ut av den omsetningen vi har, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.

I 2016 gjennomførte Egmont Publishing en omfattende digital restrukturering og endret den digitale strategien.

- Nå er det ikke kun volum og trafikk som gjelder. Suksessformelen både redaksjonelt og kommersielt er riktig bruk av data og målgruppeinnsikt – altså hvilke målgrupper du treffer, hvor du treffer dem med relevant innhold, og med hvilken effekt.

- Vi oppnår store fordeler og har god nytte av å jobbe tett med digitalbyråer som Sempro i vår content marketing satsning, forteller Asheim.

I 2015 endret selskapet den redaksjonelle produksjonsstrukturen. Dette har gitt god effekt i 2016.

- Vi har oppnådd over 50 MNOK i kostnadseffektivisering etter å ha organisert redaksjonene, desken, og reporterne på en ny måte. Beslutningen skapte stor diskusjon i media, men for oss har det vært helt avgjørende. Vi har en inntekstnedgang i 2016, og må fortsatt tilpasse kostnadsbasen, sier Asheim.

- Egmont Publishing er ikke fornøyd med at topplinjen faller, og vi er avhengig av å fokusere enda sterkere på vekst i tiden fremover. Vi har investert i flere vekstinitiativ, og både databaserte annonseprodukter, content marketing og marketing services viser lovende resultater. I tillegg vil vi fortsette å satse på papir der vi ser at markedet etterspør produkter, sier Espen Asheim.

-----

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS, samt datterselskapene Fagmedia AS, Nettavisen AS, Sempro AS, Bonzaii AS og MyKid AS.

Egmont Publishing AS omsatte i 2016 for 1 083 MNOK. Resultat før skatt ble 133 MNOK. Det er 16,7 MNOK ned fra 2015.

Totalt
(intern omsetning eliminert)
2016 2015
Omsetning                  1 395 849  1 501 519
Driftsresultat                                     185 128 217 725
Resultat før skatt           200 704 226 509
Antall årsverk                                 356 411
 
Egmont Publishing  2016 2015
Omsetning 1 083 936  1  163 477
Driftsresultat  117 625 143 642
Resultat før skatt 133 020  149 708
Antall årsverk 303 356
 
Egmont Kids Media Nordic 2016 2015
Omsetning                                   391 080 413 326
Driftsresultat                                         67 503 74 083
Resultat før skatt                          67 684 76 801
Antall årsverk 53 55

NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert

 

Nøkkelord

Kontakter

Espen Asheim
Administrerende direktør, Egmont Publishing
Mobil 913 46 515


Nina Westgaard
Kommunikasjonsdirektør, Egmont Publishing
Mobil 481 09 409

Bilder

- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. (Foto:  Egmont Publishing / Petter Berg)
- Mediemarkedet er som kjent utfordrende, og vi er veldig stolte av å kunne levere et resultat før skatt på over 200 MNOK, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing. (Foto: Egmont Publishing / Petter Berg)
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye