Egmont Publishing med solid resultat for 2018

Egmont Publishing leverte et resultat før skatt på 166 millioner for 2018. I et svært utfordrende marked står selskapets kjernedrift sterkt, mens nye initiativer opplever sukess. Egmont varsler styrket satsning på nye vekstinitiativer i 2019.
- Å levere et resultat før skatt på 166 millioner kroner med driftsmargin på 10 prosent i et beintøft 2018 er vi alle stolte av, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing.

- I et marked preget av store endringer og nye forbruksmønstre er vi veldig stolte av å levere et resultat før skatt på 166 millioner og en driftsmargin på 10 prosent. Vi har et solid fundament og økonomisk handlingsrom for å satse videre, sier administrerende direktør, Nina Vesterby, som overtok som toppsjef for Egmont Publishing ved årsskiftet.

-Vi står i en situasjon der omsetningen på print dessverre faller raskere enn vi klarer å hente inn på nye digitale inntekter. Det er en utvikling vi ønsker å snu. Egmonts blader og magasiner har levert kunnskap, innsikt og kvalitet i generasjoner. Vi har en bred lesergruppe som har stor glede av merkevarene våre hver eneste uke. Det vil de også ha i lang tid fremover, men stadig flere beveger seg også til nye medieflater, sier Vesterby.

- Vi skal tilpasse oss og ta grepene som sikrer at leserne våre fortsatt får kvalitetsinnholdet de vil ha, når de vil ha det, og på den medieflaten de vil.

- Vi har alle muligheter til å fortsette å levere gode tall på print og lykkes på andre distribusjonsflater. Vårt fantastiske innhold og solide digitale fundament gjør at vi også opplever suksess med de nye produktene våre. Influencer-satsingen Egmont People har på kort tid etablert en sterk markedsposisjon, og når alene to millioner unike brukere ukentlig. Vi har omstilt den kommersielle avdelingen vår til å jobbe med nye modeller og verktøy, og de leverer allerede helt nye tjenester til kundene, sier Vesterby.

Egmont Publishing har etablert et felles digialt annonsesalg med TV 2, som har utviklet seg til en slagkraftig digital enhet.Sammen tilbyr mediehusene populære annonseprodukter og innhold til kundene.

- 2019 blir et spennende år for Egmont Publishing. Vi skal fortsette å tenke nytt, våge å satse og utforske mulighetene i våre innholdsunivers og mot sterke målgrupper. I tillegg vil vi fortsette det gode samarbeidet med TV 2, og styrke samhandlingen med våre selskaper innen e-handel og marketing services,  avslutter hun.

Kontakt:
Nina Vesterby, Administrerende direktør, Egmont Publishing, tlf 982 47 877
Anne-Mari Nordbø, CFO, Egmont Publishing, tlf 991 61 425

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS, samt datterselskapene Fagmedia AS og Sempro AS.

Egmont Publishing AS i Norge omsatte i 2018 for 931 MNOK. Resultat før skatt ble 112 MNOK. Det er 20 MNOK ned fra 2017.
For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 54 MNOK av en omsetning på 341 MNOK. Det er en resultatnedgang på 1 MNOK målt mot 2017.

Totalt Egmont Publishing Norge
(000 NOK, intern omsetning eliminert)
2018 2017
Omsetning 1 199 611 1 281 595
Driftsresultat 121 648 172 221
Resultat før skatt 166 018 186 951
Antall årsverk 306 313
Egmont Publsihing AS
Omsetning 930 942 980 331
Driftsresultat 68 883 118 050
Resultat før skatt 112 437 132 239
Antall årsverk 260 262
Egmont Kids Media Nordic AS
Omsetning 340 847 375 611
Driftsresultat 52 765 54 171
Resultat før skatt 53 581 54 712
Antall årsverk 46 51

NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert

Egmonts samlede omsetning for 2018 var 15,4 mia NOK med et resultat på 781 millioner NOK.