ECPAT Norge ønsker reiselivsaktører velkommen i kampen mot seksuell utnyttelse av barn

Mandag 16. juli lanserte ECPAT Norge kampanjen «Ikke se bort». Informasjonskampanjen er nå avsluttet, og generalsekretær Ann-Kristin Vervik vender seg nå mot reiselivsbransjen, med mål om å verve dem i kampen mot seksuell utnyttelse i reiseliv og turisme.

Norske reisende må melde ifra om seksuell utnyttelse av barn, og reiseoperatører må gjøre mer for å stanse problemet.

Kampanjen til ECPAT Norge, som hovedsakelig har gått på sosiale medier, er en informasjonsspredningskampanje som retter seg mot norske reisende i utland og innland. Målet med kampanjen har vært å spre informasjon om seksuell utnyttelse av barn i forbindelse med reiseliv og turisme. Norske reisende bes om å ikke se bort dersom de er vitne til noe mistenkelig, men å rapportere til politiets tipslinje.

I følge generalsekretær Ann-Kristin Vervik må mer gjøres for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme. Viktigst er et flerpartsamarbeid mellom myndigheter, politi, næringsliv og sivilsamfunn.

- Politiet gjør det de kan med tipsene de får inn. Men fokuset må også være på forebygging, i tillegg til politiets arbeid. Dersom forbrytelsen allerede er skjedd, er det for sent. Det er en menneskerettslig forpliktelse å forebygge seksuell utnyttelse av barn. Politiet og sivilsamfunnet kan med andre ord ikke ta denne kampen alene; politikerne og private aktører må ta sin del av ansvaret.

Vervik peker på flere konkrete forebyggende tiltak som reiselivsbransjen kan iverksette, som bedre kvalitetssikring av samarbeidspartnere i høyrisikoland. Noen operatører gjør dette allerede, men de er dessverre i fåtall, mener hun.

- Reiseoperatører som sender norske frivillige til å jobbe med barn i utlandet må bli bedre på å kvalitetssikre organisasjonene de jobber med. I alt for mange tilfeller finnes det operatører og organisasjoner i Europa, som sender frivillige og penger til organisasjoner som ikke har barns rettigheter som førsteprioritet. Dette gjelder spesielt barnehjem.

- Opp til 90 prosent av barna som bor på barnehjem trenger ikke bo der. Ikke bare er separasjonen fra foreldre og øvrige familiemedlemmer traumatiserende, men barna blir enda mer utsatte for seksuell utnyttelse, både av frivillige og faste ansatte.

ECPATs samarbeidspartner The Code har utviklet retningslinjer til reiseoperatører som arrangerer frivillighetsreiser, og de håper flere norske operatører slutter seg til disse.

-  The Code foreslår også seks generelle tiltak for å forebygge seksuell utnytting av barn. Å gi hotellansatte, turistguider eller kabinansatte opplæring i ulike faresignaler, er et godt tiltak. Det finnes flere historier der for eksempel kabinansatte har lagt merke til, rapportert og stoppet menneskehandel med barn. At ansatte er på alerten, er uvurdelig.

Vervik etterspør også at reiseaktører formidler mer informasjon om temaet til sine reisende.

- Kan flyselskapene formidle informasjon om temaet til turistene før avgang? Kan man ha informasjon om faresignaler til hotellgjester liggende på hotellrommet? Når seksuell utnytting av barn ofte skjer så tilknyttet til reiselivsbransjen, er det viktig at de kommer på banen og forebygger at deres tjenester og infrastruktur blir brukt som et virkemiddel til å seksuelt utnytte barn.

I følge Vervik er det dessuten ikke bare turister og frivillige som kan være overgripere. En studie gjort av ECPAT International viser at en stor andel av overgripere er forretningsreisende, både innenlands og utenlands.

- Selskaper som sender ansatte på jobbreiser må også ha klare retningslinjer som deres ansatte må følge. Vi vil se at aktører i privat næringsliv har en policy på samfunnsansvar som prioriterer barns rett til beskyttelse. Det finnes ingen stereotypisk overgriper; forretningsreisende utgjør en stor del av reisende overgripere. Det kan være trailersjåfører, guider, ansatte i internasjonale skoler eller organisasjoner, og andre som reiser i forbindelse med jobb.

ECPAT Norge er en del av et internasjonalt nettverk av 104 organisasjoner i 93 land, som arbeider med å bekjempe alle former for seksuell utnytting av barn. Flere europeiske ECPAT-organisasjoner lanserte «Don't Look Away»-kampanjen i 2009 for å få større fokus på hva vi som sivilsamfunn kan gjøre for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme. I år har ECPAT Norge meldt seg på, og oppfordrer dermed den norske befolkningen til å melde ifra til politiet, anonymt eller direkte, dersom de er vitne til noe mistenkelig.