E.coli påvist i kyllingparti fra Norsk Kylling, solgt i REMA 1000-butikker

REMA 1000 varsler påvisning av E.coli i deler av et parti kyllingprodukter fra Norsk Kylling i prøver tatt den 9. mai.

Kontrollrutiner sent torsdag kveld viser funn av E.coli i og noen fryste kyllingprodukter i et parti fra Norsk Kylling. På nåværende tidspunkt ønsker vi å være på den sikre siden og sperrer salget og går bredt ut for å sikre oss at kundene våre får denne informasjonen, sier kvalitetssjef i REMA 1000, Martina Rabsch.

Alle produktene fra det aktuelle partiet fra Norsk Kylling er nå sperret for salg, og kunder som har kjøpt produktene i perioden fra 4. – 10. mai i år bes om å kaste varen. Kunden vil få pengene tilbake.

Produktene som er trukket tilbake omfatter følgende produkter: kyllingkjøttdeig, kyllingfilet (hel, skivet og strimlet), Craig`s magic dust, Craig`s garlic BBQ, kyllinglår 2 kg (fryst), kyllingvinger 2kg (fryst), kylling rå i pose (fryst), og kyllinglårfilet. Produktene er produsert av Norsk Kylling og er både merket Solvinge og Prima.

- E.coli bakterien forsvinner ved varmebehandling, og E.coli-tarminfeksjon er i de fleste tilfeller ufarlig, men en sjelden gang kan infeksjonen gi alvorlig sykdom. Vi anbefaler alle å følge norske helsemyndigheters råd ved behandling av kjøtt, og om å oppsøke lege dersom man skulle få ubehag eller sykdom etter å ha inntatt de aktuelle produktene, sier Rabsch.

Mattilsynet er rutinemessig varslet om hendelsen.

Pressekontakt REMA 1000:

Kommunikasjonssjef Cathrine Fossum: 93289964. presse@rema.no