ECOHZ første bedriftspartner i Nabostrøm

Oslo, 12. juni, 2017: Soleenergiselskapet Otovo tilbyr nå fornybar og kortreist strøm til næringslivet i Norge. – Det er en myte at all strømmen vi bruker i Norge er ren, sier Andreas Thorsheim i Otovo.

Administrerende direktør Andreas Thorsheim i Otovo åpner nå opp Nabostrøm for bedrifter. Foto: Otovo

Solenergiselskapet Otovo har ambisjoner om å bli en seriøs utfordrer til de etablerte kraftselskapene i Norge gjennom å levere dokumentert fornybar og kortreist strøm til privat- og bedriftskunder. Selskapets første bedriftskunde er det norske energiselskapet ECOHZ.

Otovo ble etablert i januar 2016, og står bak flere nyskapende konsepter, deriblant Nabostrøm. Som strømkunde sørger Otovo for at all strømmen som blir levert er 100 prosent fornybar og at den samtidig kommer fra ditt nærmiljø. Nabostrøm har i første fase kun vært tilgjengelig for privatkunder, men Otovo vil nå tilby produktet til bedrifter og større virksomheter.

- Viktig partnerskap

Administrerende direktør Andreas Thorsheim i Otovo er svært tilfreds med det nye konseptet, og at selskapet har inngått avtale om å levere ren, dokumenterbar strøm til ECHOZ.

- ECOHZ leverer grønn strøm til de ledende selskapene i verden som tar fornybar kraft på alvor. Vi er et nyetablert selskap som satser på solenergi og lokal strøm, så dette er helt klart en fjær i hatten for oss. ECOHZ ser trender som kommer i internasjonalt næringsliv, og som ikke er så innarbeidet i Norge ennå, derfor er dette et viktig partnerskap for oss, sier Thorsheim i Otovo.

Otovo bidrar blant annet med å prosjektere og installere solcellepaneler på hustakene til norske husholdninger. Dersom bedrifter eller privatpersoner produserer mer solstrøm enn de bruker, blir overskuddsstrøm solgt videre lokalt. For å kunne dokumentere at strømmen i Otovos nettverk er 100 prosent fornybar, har selskapet inngått en avtale med ECOHZ om kjøp av såkalte opprinnelsesgarantier.

- Kan dere garantere at strømmen som folk kjøper hos dere er 100 prosent fornybar?

- All strøm som vi leverer er garantert grønn. Vi kan dokumentere dette gjennom opprinnelsesgarantier vi har kjøpt via ECOHZ, sier Thorsheim.

Daglig leder Tom Lindberg i ECOHZ følger tett med på utviklingen i det norske og internasjonale energimarkedet. Han mener det er viktig med aktører som Otovo som satser på fornybare strømkilder – og som samtidig utfordrer eksisterende forretningsmodeller.

- Vi synes det er veldig spennende med en kunde som Otovo som ser nye muligheter i strømmarkedet, og som setter ren norsk kraft i fokus, sier Tom Lindberg i ECOHZ.

Store endringer i markedet

Andreas Thorsheim i Otovo er overbevist om at det vil skje store endringer i bedriftsmarkedet fremover, særlig knyttet til bevisstheten rundt energibruk.

- Det er en myte at all strømmen vi bruker i Norge er ren. Derfor vil det bli stadig viktigere å kunne dokumentere hvor strømmen kommer fra, og hvilke kilder den kommer fra. I utlandet ser vi en helt annen bevissthet blant globale selskaper, særlig blant produsenter av forbrukerprodukter. Disse selskapene vil utgjøre en forskjell, og produsere varer med minimalt avtrykk på jordas resurser. I løpet av de neste 10-15 årene må alle norske bedrifter kunne gjøre rede for hvor kraften kommer fra, og hvor mye energiutslipp man etterlater seg, sier Thorsheim.

Han påpeker at trenden internasjonalt går i retning av at store multinasjonale selskaper blir mer bevisst på å kunne dokumentere energibruken sin gjennom hele verdikjeden – også blant selskapenes mange underleverandører.

- Det vil kanskje ta litt tid, men vi kommer til å se den samme utviklingen blant norske bedrifter og virksomheter også, sier Andreas Thorsheim.

Ingrid Helsingen Warner
ingrid.h.warner@leidar.com

Daglig leder Tom Lindberg i ECOHZ. Foto: ECOHZ

Fakta om Otovo:

• Gründerselskap innen solenergi, etablert i januar 2016.
  • Blant de ledende selskapene i landet med å installere solpaneler på taket til norske husholdninger.
  • Tilbyr dokumentert fornybar og lokal strøm gjennom Nabostrøm til bedrifter og privatpersoner over hele landet.

Fakta om ECOHZ:

• Norsk selskap, etablert i 2002.
  • Tilbyr fornybar energi, dokumentert med opprinnelsesgarantier, tilmultinasjonale selskaper, organisasjoner og strømleverandører.
  • I tillegg til leveranse av opprinnelsesgarantier i europeiskeland (Guarantees of Origin), leveres også fornybar strøm dokumentert med RECs iUSA, og International RECs (I-RECs) til Asia, Latin-Amerika og Afrika.
  • Selskapet omsatte og leverte i 2016 et totalvolum på over 55 TWh med sertifikater. Dette representerer en kraftig vekst fra tidligere år. Den største andelen utgjøres av opprinnelsesgarantier i Europa. I-REC salget vokser raskt, og selskapet har i dag en markedsandel på om lag 35-45 prosent globalt.

Sterk fornybar vekst i Europa – vind og sol utfordrer vann som hovedkilden til fornybar energi28.2.2017 09:31Pressemelding

“Etterspørselen etter fornybar energi i Europa, dokumentert med opprinnelsesgarantier (GO), vokste raskt i 2016 – opp 5 prosent fra 2015 til nesten 370 TWh” sier administrerende direktør i ECOHZ, Tom Lindberg, basert på statistikk utgitt av the Association of Issuing Bodies (AIB). “Bak denne veksten er tusenvis av selskaper og millioner av husholdninger fra flere europeiske land som kjøper fornybar energi, dokumentert med opprinnelsesgarantier.”

Etterspørselen etter fornybar energi i Europa når nye høyder28.1.2016 15:01Pressemelding