Eaton sikrer Jostedal datasenter

12.10.2015 11:57 | Eaton

Et seriøst datasenter er avhengig av stabil energiforsyning for å sikre kundenes kritiske data. En driftssikker UPS er helt avgjørende for å oppnå dette. Derfor valgte BlueFjords en skalerbar UPS-løsning fra Eaton til det nye Jostedal datasenter i Sogn.

– Vi setter stor pris på at BlueFjords valgte en UPS-løsning fra oss. Løsningen er utstyrt med teknologien Energy Saver System som gir en effektivitet på opp mot 99 prosent. Innkoblingstiden ved eventuelle strømforstyrrelser er maksimalt 1,8 millisekunder. I kombinasjon gir dette både lavere energiforbruk og høyere sikkerhet, slik at BlueFjords kan tilby trygg og sikker datalagring til sine kunder, sier produktsjef Frode Andersen i Eaton

Drevet av isbreer. Sikret av Eaton
Jostedal datasenter ligger ved inngangen til Jostedalen i Luster kommune, ikke langt fra den mektige Jostedalsbreen.  Med rikelig tilgang på vannkraft og et strømknutepunkt med mating fra fire frittstående kraftstasjoner like ved, er datasenteret sikret ren og fornybar energi.

Isbreen ikke langt unna sørger for et stabilt og relativt kjølig klima, noe som i gjør lokasjonen perfekt for et datasenter, der kjøling og energi er kritisk.  Med UPS-sikring fra Eaton kan Jostedal datasenter dermed tilby trygg, grønn og pålitelig datalagring til sine kunder.

Eaton et naturlig førstevalg
Men strøm og klima alene er ikke nok. Strømtilførselen som driver serverne der kunders verdifulle data lagres må sikres mot overspenning, forstyrrelser og avbrudd.

– BlueFjords er avhengig av 100% oppetid og de skalerbare og redundante løsningene fra Eaton sørger for dette i samspill med all sikkerhet bygget inn i Jostedal datasenter. Eaton har spisskompetanse, er renommerte og har høy innovasjonsevne.  Eaton var dermed et naturlig førstevalg for oss i BlueFjords, sier Edvin Brun som er daglig leder i BlueFjords.

Hot sync fordeler byrdene
Installasjonen i Jostedal datasenter er en løsning med Eatons patenterte Hot Sync system som i fase to gjør det enkelt å bygge ut anlegget. Det betyr at de senere også kan bruke Eatons VMMS system.

Hot sync-systemet er et patentert system fra Eaton som gjør at UPSene er koblet sammen i et parallellsystem for å sikre at lasten fordeles likt. Så lenge kablene inn og ut av UPSene er like lange, og til dels likt forlagt, vil Hot Sync systemet sørge for at UPSene tilpasser seg hverandre, og fordeler byrdene mellom hverandre, uten en separat kommunikasjonskabel, sier Andersen.

Eatons elektriske virksomhet er ledende i verden, med ekspertise innen strømdistribusjon og kretsbeskyttelse, batteribackup, styring og automasjon, belysning og sikkerhet, strukturelle løsninger og kabelopplegg, løsninger for aggressive og farlige miljøer, samt prosjektdesigntjenester. Gjennom sine globale løsninger er Eaton godt posisjonert for å takle dagens mest kritiske utfordringer når det gjelder strømstyring. Eaton er et foretak innen strømstyring med en omsetning på $22,6 milliarder i 2014. Eaton leverer energieffektive løsninger og hjelper kundene å styre elektrisk, hydraulisk og mekanisk kraft på en effektiv, sikker og bærekraftig måte. Eaton har ca. 102 000 ansatte og selger produkter til kunder i mer enn 175 land. Du finner mer informasjon på www.eaton.com