Eaton og Nissan med gjenbruksavtale for elbilbatterier

Eaton og Nissan vil inngå en avtale for utvikling av energilagring og kontrollsystemer. Partnerskapet skal inkludere felles forskning, konseptgodkjenninger og forretnings- modeller for å skape kommersielt levedyktig energilagring og kontrollprogrammer.

Energistyringsselskapet Eaton og bilprodusenten Nissan har annonserte signeringen av en avtale om å utforske muligheten for felles utvikling, industrialisering og kommersialisering av energilagring og kontrollsystemer, og ved dette dra nytte av selskapenes kombinerte kompetanse og bransjeaktiva.

Dekarbonisering i industriland, integrering av uregelmessige fornybare energikilder inn i elnettet uten å miste nettsstabilitet samt å hjelpe utviklingslands økonomiske og energivekst uten en dramatisk økning av CO2-utslipp, er kritiske problemer i dag.

En metode for å muliggjøre omfattende tilgang til ren energi i alle regioner i verden uten at det koster for mye, er et nødvendig element i listen over trinn som behøves for å motvirke klimaendringer. Kombinasjonen av kraftelektronikk og kontrollprogramvare, fornybar energi og stasjonær lagring i ett enkelt, sammensatt system som kan installeres i ulike miljø, kreves for å muliggjøre dette.

Med henholdsvis mange års erfaring innen batteriproduksjon og mer enn 50 års erfaring i kraftelektronikk, står Nissan og Eaton klare til å ta denne utfordringen, og dette milepælsamarbeidet – ved hjelp av utprøvd teknologi – gjør dette mulig i dag.

Robert Lujan, elbildirektør hos Nissan Global: «Batteriene som kraftenheter varer mye lenger enn den typiske levetiden til en bil. Siden vi har produsert våre egne elbilbatterier på våre ledende produksjonsanlegg i mange år, vil denne planen la oss forlenge levetiden til vårt eksisterende 24 kWh-produkt og dermed redusere behovet for å bruke ytterligere ressurser fra planeten til å produsere nye batterier.»

Cyrille Brisson, visepresident for markedsføring for Eatons elektriske virksomhet i EMEA, la til: «Disse systemene vil gjøre det lettere å godkjenne og ta i bruk fornybar utvikling på et bredere spektrum, og det gir personer større kontroll over energiforsyningen og -forbruket deres.

«De mange fordelene til en slik enhet inkluderer kontinuitet for forsyningen, økt elnettsstabilitet og -effektivitet, unngåelse av maksenergitariffer, og reduksjon av avhengigheten av dyre drivstoffer, som diesel, for å kompensere for situasjoner uten rutenett eller med dårlig rutenett», sa Brisson.

«Mer enn 3 milliarder personer er avhengig av forurensende og ineffektive metoder for matlaging, belysning og oppvarming som er dyre og som har alvorlige helseeffekter. Det å muliggjøre levering av renere, rimeligere energi til disse personene, inkludert de 1,2 milliarder personene som ikke har tilgang til elektrisitet i det hele tatt, vil utgjøre en stor forskjell», la Brisson til.

For å lære om Eaton kan du besøke www.eaton.no. For alle de siste nyhetene kan du følge oss på Twitter gjennom @Eaton_EMEA eller gå til vår Eaton EMEA LinkedIn firmaside.

Om Nissan i Europa

Nissan har én av de mest omfattende europeiske tilstedeværelsene av alle produsenter og har mer enn 17 600 ansatte på tvers av lokalt baserte virksomheter for design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. Siste kalenderår produserte Nissan-anlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 675 000 kjøretøy inkludert prisvinnende crossovere, småbiler, SUV-er, kommersielle kjøretøy og elbiler, inkludert Nissan LEAF, verdens mest populære elbil, som 96 % av kundene er villige til å anbefale til venner. Nissan tilbyr nå en sterk oppstilling av 23 ulike og innovative modeller i Europa under varemerkene Nissan og Datsun.

Om Nissan Motor Co.

Nissan Motor Co., Ltd., Japans nest største bilselskap, har hovedkontor i Yokohama i Japan, og er en del av Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 247 500 ansatte globalt, og selskapet solgte 5,32 millioner kjøretøy og genererte en inntekt på 11,38 billioner yen (USD 103,6 milliarder) i regnskapsåret 2014. Nissan leverer et omfattende utvalg av mer enn 60 modeller under varemerkene Nissan, Infiniti og Datsun. Nissan er ledende i verden når det gjelder nullutslippsmobilitet, som domineres av salg av LEAF, den første rene elbilen beregnet på massemarkedet. Det er den bestselgende elbilen i historien, med nesten 50 % andel av segmentet for nullutslippskjøretøy.