Eaton og Nissan bringer bilbatterier inn i norske hjem

8.12.2016 12:16 | Eaton

Nissan og Eaton utvider porteføljen og lanserer forhåndsbestilling av xStorage-energilagring for privatmarkedet

• xStorage Home porteføljen består nå av seks ulike konfigurasjoner, med priser fra EUR 3500 (ekskl. MVA og installasjonskostnader)
  • Forhåndsbestillinger nå lansert i Norge, Tyskland og Storbrittannia
  • Løsningene hjelper forbrukere med å unngå pristopper på strøm, samt lagre egenprodusert strøm fra f.eks solenergi
  • Bruker Nissans trygge og utprøvde batteriteknologi som brukes i mer enn 260 000 elektriske kjøretøyer over hele verden

OSLO …Nissan og Eaton, ledende innen strømstyring, utvider porteføljen av løsninger for energilagring for privatmarkedet ved å lansere en serie på seks xStorage Home produktkonfigurasjoner. Det gir forbrukerne et bredere utvalg for å dekke ulike energibehov. Denne kunngjøringen kommer samtidig som det åpnes for forhåndsbestillinger av xStorage Home begynner i dag i Storbritannia, Norge og Tyskland.

xStorage Home-systemet kan lagre energi fra solcellepanel eller fra strømnettet, og gjøre energiforbruket rimeligere og mer bærekraftig. Det avanserte styringssystemet i xStorage Home er også tilrettelagt for at forbruker kan selge energi tilbake til strømnettet – en mulighet som det forventes at energiselskaper vil tilby i fremtiden.

Systemet gir forbrukere større kontroll over hvordan og når de ønsker å bruke energi i sine egne hjem, slik at de kan unngå perioder med høye strømpriser. Den utvidede produktserien tilbyr forbrukere flere valgmuligheter for strømkapasitet og prisnivå. De ulike konfigurasjonene tillatter kunder å velge enten resirkulerte eller nye batterier.

xStorage Home-enheter med resirkulerte batterier fra Nissans elektriske biler, blir priset til en konkurransedyktig startpris på EUR 3500 (ekskl. MVA og installasjonskostnader) for en strømkapasitet på 3,5 kW og stiger til kun EUR 3900 for 6 kW. Enheter med nye Nissan-batterier starter på EUR 5000 og stiger til EUR 5580 for den høyeste kapasiteten, og har en utvidet garantiperiode på ti år.

Koblet til en privat strømforsyning og/eller fornybare energikilder som solpaneler, har enheten potensial til å revolusjonere måten folk styrer energiforbruket i sine egne hjem på.

xStorage Home leveres med vekselrettere for solpaneler som en del av løsningen. Hvis et hjem er utstyrt med solpaneler, betyr det at forbrukeren kan koble dem direkte til xStorage Home for å lagre energi og forsyne hjemmene sine med ren, fornybar energi. Kunder kan også spare penger på strømregninger ved å lade når fornybar energi er tilgjengelig eller billigere, og frigi denne lagrede energien når etterspørsel og kostnader er høye.

xStorage Home-enheten har også evnen til å levere energi tilbake til strømnettet i land der forholdene gjør det mulig for kunder å gjøre dette. Dette gir en potensiell ekstra inntektskilde, da kundene vil kunne selge lagret energi tilbake til strømnettet når etterspørsel og kostnader er høye.

Systemet gir også forbrukere den ultimate løsningen for reservestrøm, ideelt når strømnettet sliter under stor belastning. Tilkoblingsmuligheter til smarttelefon gjør at forbrukere kan bytte mellom energikilder ved et tastetrykk.

Paul Willcox, styreformann i Nissan Europe, sier: «Strømpriser og tilgjengelighet har lenge bekymret oss alle, og med dette produktet vil endelig forbrukere kunne ta kontroll over hvordan og når de bruker strøm i boligene sine.

«Vi har allerede sett overveldende interesse for dette produktet, så vi er glade over å kunne tilby forbrukere et enda bedre utvalg med den omfattende porteføljen vår av xStorage-produkter. Med lanseringen av xStorage Home nærmer vi oss raskt en revolusjon innen forbrukerstrøm.»

«xStorage Home leverer virkelige fordeler for smartere, rimeligere og mer bærekraftig strømstyring.»

Denne bevegelsen mot bruken av alternative energikilder er i tråd med forbrukeretterspørselen over hele Europa. Nissan’s Social Index-rapporten viste at miljøproblemer er en av de europeiske forbrukernes største bekymringer for fremtiden. Et overveldende flertall av de spurte (91 %) gleder seg til å se flere alternative energikilder utviklet i fremtiden og 89 % ønsker å se at resirkulerte materialer brukes på mer innovative måter.

Frank Campbell, administrerende direktør hos Eaton Electrical and Corporate EMEA, sier: «Europeiske forbrukere krever i stadig større grad alternative løsninger for strømstyring. I samarbeid med Nissan har vi utviklet en rekke rimelige energilagringsløsninger for privathusholdninger, som er klare for bruk og gir forbrukerne et valg blant seks alternativer. Selv om andre energilagringsprodukter for privathusholdninger er tilgjengelig på markedet, tar vi sikte på å unngå de skjulte ekstrakostnadene og oppnå lavest mulig totale eierkostnader.»

For Nissan og Eaton markerer den nye xStorage Home-porteføljen starten på en mer langsiktig forpliktelse: å markedsføre nye produkter for både privat- og næringslivskunder. Nissans kommersielle tilbud, xStorage Buildings, er en robust og kraftig løsning som lar organisasjoner ta seg av sitt energiforbruk mer effektivt og levere strøm til sine bedrifter på en mer bærekraftig og smartere måte.

I dag offentliggjorde Nissan og Eaton et større samarbeid med Amsterdam ArenA, hjemmebanen til fotballklubben Ajax, som vil se xStorage Buildings integrert i stadionet. Dette representerer det største energilagringssystemet i kommersiell bruk i Europa som bruker resirkulerte batterier fra elektriske biler. xStorage Buildings-systemet består av Eatons toveis omformere og tilsvarende 280 resirkulerte batteripakker fra Nissan LEAF. Det vil gjøre energiforsyningen til Amsterdam ArenA mer effektiv, bærekraftig og pålitelig gjennom ytterligere reservestrøm som erstatter dieselgeneratorer og strømnettstabiliserende tjenester.

Gå tilwww.eaton.eu/energystoragefor å finne ut mer om Nissans og Eatons portefølje innen strømlagringsprodukter. Hvis du vil vite mer om Eaton, kan du gå til www.eaton.eu. Du får siste nytt ved å følge oss på Twitter (@Eaton_EMEA) eller på LinkedIn (Eaton EMEA).

For mer informasjon, kontakt:

Cedric Ratinaud, Nissan Europe
CRatinaud@nissan-europe.co.uk
Tlf.: +33 616 643 481

Katherine Zachary, Nissan Europe
KZachary@nissan-europe.com
Tlf.: +33 172 672 922

Torill Bergem Os, Eaton Norway
TorillBergemOs@Eaton.com

Om Nissan i Europa
Nissan har en av de mest omfattende europeiske tilstedeværelsene av alle utenlandske produsenter, med over 17 000 ansatte i lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsaktiviteter. I fjor produserte Nissans fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland over 635 000 kjøretøy, inkludert prisvinnende crossovers, kommersielle kjøretøy og Nissan LEAF, verdens mest populære elbil. I jakten på målet om nullutslipp og null dødsulykker på veien, annonserte Nissan nylig sin Intelligent Mobility-visjon. Denne 360 graders tilnærmingen til fremtidens mobilitet er utformet som en veiviser for Nissans utvikling av produkter og teknologier, og dette vil forankre selskapets viktigste beslutninger om hvordan biler drives og kjøres og hvordan de integreres i samfunnet. Nissan er i posisjon til å bli den mest ettertraktede asiatiske merkevaren i Europa.

Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan er en global, komplett kjøretøyprodusent som selger over 60 modeller under merkene Nissan, Infiniti og Datsun. I regnskapsåret 2015 solgte selskapet over 5,4 millioner kjøretøy globalt, noe som ga en omsetning på 12,19 billioner yen. Nissan konstruerer, produserer og markedsfører verdens hittil bestselgende, helelektriske kjøretøy, Nissan LEAF. Nissans globale hovedkontor i Yokohama i Japan håndterer virksomhet i seks regioner: ASEAN og Oseania, Afrika, Midtøsten og India, Kina, Europa, Latin-Amerika og Nord-Amerika. Nissan har en global arbeidsstyrke på 247 500 ansatte, og har samarbeidet med den franske produsenten Renault i Renault-Nissan-alliansen siden mars 1999.

Eaton er et strømstyringsselskap som hadde en omsetning på USD 20,9 milliarder i 2015. Eaton leverer energieffektive løsninger, som hjelper våre kunder med å håndtere elektrisk, hydraulisk og mekanisk kraft på en effektiv, sikker og bærekraftig måte. Eaton har ca. 95 000 ansatte og selger produkter til kunder i mer enn 175 land.

Besøk www.eaton.no for mer informasjon.