E6-utbyggingen: Nå har fuglene førsteprioritet i Åkersvika
Det kan virke voldsomt å anlegge en firefelts motorvei tvers igjennom et vernet våtmarksområde, men utbyggingen gjennom Åkersvika er trolig Norges mest hensynsfulle veiutbygging.
- Det ser dramatisk ut nå som anleggsmaskinene har flyttet på store mengder masser gjennom vinteren, men vi kan forsikre alle om at vi går svært langt i å ta hensyn til naturverdiene i dette sårbare området. I Åkersvika har vi fått utnyttet vinteren, frosten og den lave vannstanden på en god måte, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.
Nye Veier og totalentreprenøren Betonmast Hæhre er pålagt å følge en rekke krav når de bygger firefelts motorvei gjennom Åkersvika.
- I april og mai, når fuglelivet er på sitt aller mest sårbare, setter vi forstyrrende aktivitet på vent. Vi unngår også å jobbe på høy vannstand for å redusere belastningen på vannforekomsten, sier Moshagen.
Nåværende E6 ble lagt gjennom Åkersvika på midten av 70-tallet. Siden den gang har veien enkelte steder hindret vannets naturlige bevegelse i våtmarksområdet.
- Eksisterende E6 begrenser vanngjennomstrømningen i Åkersvika. Med nye E6 gjenåpner vi området med flere konstruksjoner for å øke den naturlige vanngjennomstrømningen. I tillegg kommer det et moderne rensesystem med grøfter og rensedammer som skal ta hånd om potensielt skadelig avrenning fra den nye veien, sier Moshagen.
Når nye E6 står ferdig i 2020 blir naturreservatet 50 dekar større enn det er i dag. Det betyr at deler av det som i dag er naturreservat blir omgjort til firefelts motorvei, mens deler av dagens veianlegg blir tilbakeført til naturen med nye dammer og vegetasjon. Hogging av skog og nye gjerder tilrettelegger for beiting av nye områder. Dette er viktig for skjøtselen av våtmarksområdet.
- Det er ikke alltid vi som byggherre kan si at et våtmarksområde blir bedre med ny vei, men med tydelige krav fra myndighetene og egne klima- og miljøkrav i anbudskonkurransen oppnår vi en betydelig gevinst. Vernet areal i Åkersvika øker, våtmarka blir bedre beskyttet mot forurensning og økt vanngjennomstrømning og en nybygd dam gir bedre deltaeffekt i nye områder. I tillegg får publikum bedre tilgang til området via nye turstier, sier Moshagen.
Det pågår nå anleggsarbeid langs heles strekningen på 43 km fra Kolomoen til Moelv.
- Erfaringene Nye Veier nå får gjennom å bygge gjennom et av Norges viktigste og strengest regulerte våtmarker i Åkersvika tar vi med oss når vi senere skal bygge gjennom naturreservatet forbi Lillehammer, slik at dette skjer på beste måte, sier Moshagen.
Nye Veier åpner nye E6 gjennom Åkersvika i 2020.
Fakta
Åkersvika i Hedmark ble Norges første RAMSAR-område i 1975. Til sammen er 63 våtmarksområder vernet i henhold til RAMSAR-konvensjonen. De utvalgte områdene regnes som særlig viktige for fugler regionalt, nasjonalt og internasjonalt og har derfor fått internasjonal beskyttelse. Mer enn 220 fuglearter og 16 av 20 fiskearter i Mjøsa er registrert i Åkersvika. Fylkesmannen i Hedmark har gitt dispensasjon for midlertidige inngrep i Åkersvika naturreservat i forbindelse med byggingen av nye E6.
Kontakter
Rune KjøsKommunikasjonsrådgiver
Ansvarsområde E6 Kolomoen-Øyer
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
29. februar 2024 ble det markert gjennomslag i Åstunnelen29.2.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
På skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordføreren i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, sammen med ordføreren i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte nøyaktig kl 15 av gjennomslagssalva.
Vurderer produksjon av energi langs veiene27.2.2024 10:10:13 CET | Pressemelding
Nye Veier går nå ut i markedet for å kartlegge mulige løsninger for å produsere energi til driften av veiene. – Vi ønsker innspill fra leverandører til blant annet hvordan vi kan produsere og bruke solenergi. Vi skal være ledende på klima og miljø i sektoren. Vi tror markedet har løsninger på hvordan vi kan utnytte de arealene som allerede er en del av veisystemet. Gode tekniske løsninger gjør det mer bærekraftig å produsere energien selv. Det er derfor vi går ut i markedet nå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom