E6 Ulsberg–Melhus sentrum: 20 % rimeligere – 20 min. raskere
Bjørgård føyer imidlertid til at dette ikke må bli noen sovepute for ytterligere optimalisering sammen med entreprenører og rådgivere i gjennomføringsfasen.
Kommunal nytenkning
Ifølge utbyggingssjefen bør de tre berørte E6-kommunene – Melhus, Midtre Gauldal og Rennebu – få mye av æren for de gode resultatene så langt. Uten deres evne til samarbeid og smidig nytenkning ville det vært langt vanskeligere å få gjennomslag for nødvendige kostnadskutt og Nye Veiers plan- og utbyggingsmetodikk.
– I alle kommunene får vi stadig mer gehør for budskapet vårt om helhetlig og effektiv veiutbygging, basert på samfunnsøkonomisk nytte. Jeg tror også det blir forstått at Nye Veier er en lydhør og ubyråkratisk byggherre med korte beslutningslinjer, sier Bjørgård.
Vilje til omstilling
Han legger ikke skjul at det til tider kan være krevende å forklare hvorfor E6 Ulsberg–Melhus fortsatt er plassert såpass langt nede på Nye Veiers prioriteringsliste. (Hovedforklaringen er lavere trafikkmengde her enn på høyere prioriterte NV-strekninger.) Men alt i alt er utbyggingssjefen svært fornøyd med hvordan kommunale, regulerende myndigheter har tatt imot det ferske veiselskapet.
– Glem ikke at vi har lansert vidtgående sparetiltak og traséendringer. Bare i Rennebu snakker vi om kostnadskutt på rundt én milliard kroner. Og hvis våre forslag vedtas, blir det meste av motorveien gjennom kommunen bygd i et helt annet terreng enn opprinnelig planlagt.
– For å akseptere slikt kreves omstillingsvilje, og den ser vi i fullt monn i Rennebu. I Midtre Gauldal og Melhus er det også stor forståelse for at forandringer må til i norsk veibygging – og at Nye Veier er opprettet for å drive gjennom disse, poengterer Bjørgård.
Kutt på ca. 3 mrd.
Per i dag er de samlede kostnadene for den planlagte Ulsberg–Melhus-utbyggingen anslått til 12,7 milliarder kroner. Det hefter selvfølgelig noe usikkerhet ved slike estimater, men kostnadene ser ut til å ligge rundt 3 milliarder kroner lavere enn anslaget til Statens vegvesen før Nye Veier overtok ansvaret i 2016.
På mesteparten av nyveien mellom Ulsberg og Melhus sentrum blir det også fire kjørefelt med en fartsgrense på 110 km/t. Det betyr at reisetida på strekningen forkortes med om lag 20 minutter.
I tillegg til innsparinger ved traséendringer, er en rekke sparetiltak gjennomført. Blant de viktigste er enklere/færre kryss, kortere tunneler og rimeligere bruløsninger.
Planlegger byggestart i 2019
E6 Ulsberg–Melhus er delt inn i fire byggeprosjekter med følgende planlagte framdrift:
- Melhus sentrum–Kvål
Start: 2019 (sommer)
Slutt: 2020/20121
- Gyllan–Kvål
Start: 2021
Slutt: 2024/2025
- Korporalsbrua–Gyllan
Start: 2025
Slutt: 2027/2028
- Ulsberg–Vindåsliene
Start: 2024
Slutt: 2026/2027
Tekst og foto: Knut Hellerud, Nye Veier
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom