Samferdselsdepartementet

E6-prosjekt overføres til Nye Veier - opp mot 400 millioner kroner spares

29.6.2017 18:22 | Samferdselsdepartementet

Del

- Regjeringen ønsker å bygge og drifte infrastruktur i Norge så effektivt og kostnadsbesparende som mulig. Nye Veier AS sitt mandat har vist flere ganger at det er mulig å bygge vei rimeligere. Ved å overføre denne strekningen til Nye Veier, kan nesten hele kostnaden ved veiutbyggingen spares, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Strekningen E6 Skjerdingstad-Melhus S er en del av utbyggingen sør for Trondheim og er kostnadsestimert til 450 millioner kroner. Ved å se strekningen i sammenheng med Nye Veier AS sin utbygging av E6 Skjerdingstad-Ulsberg vil det kunne gi besparelser i størrelsesorden 280-400 millioner kroner.

Blant annet er det stort overskudd av steinmasse på strekningen Skjerdingstad-Melhus, mens det på strekningen Skjerdingstad-Ulsberg er stort underskudd av masse. Ved å utnytte dette samtidig, kan det spares anslagsvis 150-200 millioner kroner.

Statens vegvesen støtter en slik overføring til Nye Veier AS. Nå gjenstår behandling i Stortinget før forslaget kan endelig gjennomføres.

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Anbudsutlysning av første hydrogen-elektriske ferje på riksveinettet13.7.2017 12:00Pressemelding

- Ny teknologi bidrar til stadig mer miljøvennlige transportløsninger som ikke går på bekostning av hverdagsreisene til folk flest. Vi har allerede elektrisk ferjedrift på kortere strekninger. Nå ønsker vi å utvikle nullutslippsløsninger også på lengre og mer energikrevende strekninger der helelektrisk drift ikke er mulig. Utlysningen av utviklingskontrakt for hydrogen-elektrisk ferje på sambandet rv 13 Hjelmeland-Nesvik-Skipavik viser fortsatt utvikling mot et helhetlig rent ferjetilbud i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom