E6 Moelv – Øyer er en unik mulighet for Innlandet
Bompengeopplegget skal behandles politisk av to fylkeskommuner og fire kommuner før endelig vedtak om finansiering kan fattes av Stortinget.
- Endelig vedtatt bompengeproposisjon er avgjørende for å oppnå forutsigbar fremdrift og for å kunne bygge ut strekningen på beste måte. Får vi lokalpolitiske vedtak før jul kan vi legge til rette for at saken kan bli behandlet av Stortinget innen sommeren 2019. Det vil i såfall bety ferdig firefelts motorvei til Øyer i 2025, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.
Prosessen med bompengeopplegget har pågått siden slutten av mars, sammen med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland samt kommunene Ringsaker, Gjøvik, Lillehammer og Øyer. Representanter fra næringslivet har også deltatt i arbeidet.
- Nye Veier har fått mange gode innspill i arbeidet med bompengeproposisjonen og presenterer nå et bompengeopplegg der vi så langt det er mulig har hensyntatt de tilbakemeldingene vi har fått, sier Moshagen.
Bompengeopplegget legger til rette for at flest mulig trafikanter skal bruke den nye motorveien. Nye Veier er opptatt av at den som får nytte av den nye motorveien skal betale bompenger, mens de som ikke benytter veien ikke skal betale.
- Vi legger frem et opplegg med fire bommer på E6 Moelv - Øyer. Våre trafikkberegninger viser at det blir begrenset overføring av trafikk til sideveisnettet. Vi har derfor ikke foreslått bommer på lokalveinettet. Ingen skal måtte betale bompenger for å komme til lokalbutikken, sier Moshagen.
Bommene blir plassert på Mjøsbrua, mellom Biri og Vingrom, mellom Øyresvika og Storhove og mellom Ensby og Øyer.
- Med rabatt vil det koste 91 kr for en lettbil å kjøre hele strekningen mellom Moelv og Øyer. Det gir en kilometertakst på vel 2,5 kr pr. kilometer. For el- og hydrogenbiler vil det koste 59 kr, mens det for en tungbil vil koste 285 kr for å kjøre hele strekningen, sier Moshagen.
Takstene er differensiert ut i fra hvor trafikken blir mest påvirket av bompengeinnkrevingen. Der hvor det er mye lokaltrafikk og korte reiser er det valgt å ha en lavere takst. Innkrevingstiden er 15 år.
- Vår ambisjon er mest mulig sammenhengende utbygging av E6 gjennom Innlandet. Nå har Innlandet en unik mulighet for å legge til rette for en trafikksikker vei med god fremkommelighet og redusert reisetid. Veien er viktig for å utvikle Mjøsregionen til ett bo- og arbeidsmarked, sier Moshagen.
Bompengeproposisjonen inneholder et samlet finansieringsopplegg for hele E6-strekningen fra Moelv til Øyer. Proposisjonen inneholder forventet kostnad, trafikkgrunnlag, antall bommer inkl. plassering og takster samt en utbyggingsstrategi. Det er fylkeskommunene som stiller garanti for bompengefinansieringen.
Nøkkelord
Bilder
Dokumenter
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom