Samferdselsdepartementet

E16 og Vossebanen: Forslag til planprogram for strekningen er Arna-Stanghelle sendt på høring

Del

- Regjeringen er opptatt av at folk og næringsliv skal ha tilgang til transportinfrastruktur med god framkommelighet og høy trafikksikkerhet. Vossebanen og E16 er hovedferdselsårer mellom Bergen og Voss, men både veien og jernbanen er utdatert og rasutsatt. Planleggingen av ny E16 og Vossebane mellom Arna og Stanghelle pågår for fullt. Ny vei og ny jernbane vil gi en helt ny reisehverdag for pendlere, bilister og næringsliv, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet ga 23. april sin tilslutning til at Statens vegvesens forslag til planprogram for E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle sendes på høring. Statens vegvesen  la relevante dokumenter ut til offentlig ettersyn 26. april. 

-  Når forslaget til planprogram nå er sendt på høring, er vi et skritt nærmere realisering av to viktige samferdselsprosjekter på Vestlandet. I tillegg til betydningen for folk og næringsliv lokalt i Hordaland, vil de nye vei- og jernbanestrekningene bidra til å gjøre transporten mellom Østlandet og Vestlandet både mer effektiv og mer trafikksikker, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland.

Anbefalte traseer
Statens vegvesen - som planlegger vei- og baneprosjektet sammen Bane NOR - anbefaler at ny jernbane går i tunnel fra Arna til ny stasjon ved dagens senter i Vaksdal. Videre går jernbanen i tunnel fra Vaksdal til ny stasjon sentralt plassert på Stanghelle, der ny og gammel jernbane skal kobles sammen. 

Den nye jernbanestrekningen vil redusere reisetiden med 10-15 minutter, gi økt kapasitet og styrke transportsikkerheten. 

Anbefalt alternativ for E16 er fire felt i to tunneler fra Arna til Trengereid. På Trengereid blir det det nytt kryss der dagens rundkjøring med fylkesveg 7 ligger. Videre går E16 i en tunnel med toveis trafikk til Vaksdal. Der blir det en kort dagsone sentralt i Vaksdal og kryss med ramper i fjell. I Vaksdal skal det også utredes et alternativ der veien går i dagsone i Tolåsen. Fra Vaksdal går ny E16 i tunnel til Helle, der den kobler seg til dagens vei.

Den nye veien vil redusere reisetiden, øke framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten.

Videre framdrift
Prosjektet arbeider for at reguleringsplanen kan bli vedtatt høsten 2020 og har oppgitt 2022 som mulig anleggsstart for det første byggetrinnet 2022, med E16-strekningen Arna-Trengereid som den mest aktuelle.

Statlig plan
Prosjektet Arna-Stanghelle planlegges som statlig plan. Det betyr at Kommunal- og moderniseringsdepartementet er planmyndighet og skal vedta den endelige planen.

 Fristen for grunneiere og berørte til å komme med synspunkter og innspill til Statens vegvesens forslag til planprogram er satt til 6. juli 2018. Sammen med Bane NOR vil Statens vegvesen arrangere informasjonsmøter om forslaget til planprogram.  

For flere opplysninger – se:

  • Pressemelding av 26. april 2018 fra Statens vegvesen om planprogram på høring.

Nøkkelord

Kontakter

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet går for to indre korridorer i videre planlegging av E39 Lyngdal vest - Sandnes3.8.2018 12:03Pressemelding

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom