REITAN

E C Dahls Eiendom bygger vinnerkultur innenfor kunstig intelligens

AI Village vil fasilitere scale-up virksomhetene og utviklingsmiljøene med veldig fleksible arealkontrakter og fasiliteter, samt sørge for god kontakt med kompetansemiljøer, investormiljøer og potensielle kunder og samarbeidspartnere Vårt mål er at bedriftene i AI Village skal være bedre rustet for vekst enn de utenfor miljøet. Vi søker også etter andre Scale-up bedrifter som vi kan bygge et miljø rundt.

E C Dahls Eiendom ser at byens teknologimiljø har et stort potensial for utvikling innenfor maskinlæring og kunstig intelligens. Vi vil derfor å legge til rette for at byens teknologimiljø innen kunstig intelligens skal få bedre forutsetninger for å utvikle seg og slik bidra til å løfte frem teknologibyen Trondheim.

På Pirsenteret vil vi derfor legge til rette gjennom å skape et miljø for unge og lovende bedrifter i scale-up fasen. Ved å bidra med både husrom, aktiviteter og relevante oppdrag, ønsker vi å hjelpe bedriftene gjennom den kritiske fasen frem til solid drift, da balansen mellom vekst og kostnader er som mest utfordrende.

Ved å dele erfaringene fra suksesshistorien til Reitangruppen, vilvi å bidra til at bedriftene tilknyttet AI Village kan fortsette å vokse. Vi bygger bl.a. vinnerkultur via Verdiskolen og tilbyr Pirsenteret som arena tilfaglige arrangement, organisasjons- og lederutvikling. Verdiskolen har også et samarbeid med NTNU, som knytter miljøene sammen.

«Vi er takknemlige for å få jobbe med så dyktige næringslivsledere sier Svein Erik Nordbotten, adm. dir. i E C Dahls Eiendom. At Reitangruppens filosofi og Reitans erfaring som grunder kan inspirere teknologi gründerne er veldig artig for oss. Vi ser frem til et utstrakt samarbeid og gleder oss over at dette miljøet har valgt Pirsenteret og oss som samarbeidspartner fremover.»

Pirsenteret har lang erfaring med å huse og støtte opp om gründermiljøer innen teknologi og maritim virksomhet. E. C. Dahls Eiendom ønsker å videreføre dette og ser derfor behovet for å tilpasse sin virksomhet slik at disse miljøene i fremtiden også vil oppleve Pirsenteret som det beste stedet for videreutvikling av sin virksomhet. Bedriftene i scale-up fasen har en del krav og behov for fleksible ordninger som kan være vanskelige for huseierne å tilfredsstille. Dette løser vi nå på Pirsenteret via AI Village.

AIA Science ble kåret til årets nykommer i 2017.

«Vi er midt inne i en veldig spennende fase for bedriften, der vi trenger stor fleksibilitet i leieforholdet, sier Odd Jostein Svendsli. Hvis alt går etter planen skal vi ansette mange flere i løpet av kort tid, og dette blir mulig i et slikt miljø. I tillegg ser vi at ved å sitte nært de andre spennende bedriftene som jobber med samme fagfelt kan vi få en mye raskere og bedre utvikling i alle selskapene som er i miljøet. I tillegg er jeg veldig imponert over hva Reitangruppen har fått til, og hvis noen av deres prinsipper kan overføres til oss er jeg helt sikker på at det vil øke sjansen for at vi lykkes»

Idletechs som en spin-out fra NTNU miljøet er det å vokse videre i tett samarbeid med investorer, andre AI selskaper svært viktig for å tiltrekke oss både de beste folkene og de beste kundene. Fleksibilitet, infrastruktur og miljø er hovedsaken for at vi kan skape dette på Pirsenteret. Idletechs har allerede et samarbeid med Kongsberg miljøet, som også har betydelig virksomhet på Pirsenteret.

«For Idletechs er den fasen vi går inn i der vi vokser gjennom rendyrking av forretningsmodeller og organisasjonskultur i tillegg til vår teknologi vil det være viktig å være del av dette miljøet rundt Reitangruppen, sier Odd Are Svensen

Om REITAN

REITAN

73 89 10 00http://www.reitan.no

E. C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986 gjennom en fisjon i E. C. Dahls Bryggeri. Selskapet overtok da blant annet det tradisjonsrike bryggerikvartalet på Kalvskinnet. Selskapet er det ledende eiendomsselskap i Trondheim Sentrum, og ønsker å være en naturlig eiendomspartner for privat næringsliv og offentlige virksomheter i bykjernen.

Selskapets strategi er å være en langsiktig eiendomsaktør innenfor elveslyngen og legger vekt på å tilby lokaler med riktig kvalitet til riktig pris tilpasset brukerens behov.

E. C. Dahls Eiendom AS eier helt eller delvis over 80 eiendommer i Trondheim sentrum.
Selskapet eies av Reitan Eiendom AS.

Følg pressemeldinger fra REITAN

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra REITAN

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.10.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater lage daglige sendinger, der God Morgen Norge får en sentral plass. I tillegg skal det lages et daglig kveldsshow fra Nye Hjorten Teater, der hele produksjonsapparatet til Tv2 er i sving for å lage lørdagstemning hver kveld!