E C Dahls Eiendom bygger vinnerkultur innenfor kunstig intelligens

AI Village vil fasilitere scale-up virksomhetene og utviklingsmiljøene med veldig fleksible arealkontrakter og fasiliteter, samt sørge for god kontakt med kompetansemiljøer, investormiljøer og potensielle kunder og samarbeidspartnere Vårt mål er at bedriftene i AI Village skal være bedre rustet for vekst enn de utenfor miljøet. Vi søker også etter andre Scale-up bedrifter som vi kan bygge et miljø rundt.

E C Dahls Eiendom ser at byens teknologimiljø har et stort potensial for utvikling innenfor maskinlæring og kunstig intelligens. Vi vil derfor å legge til rette for at byens teknologimiljø innen kunstig intelligens skal få bedre forutsetninger for å utvikle seg og slik bidra til å løfte frem teknologibyen Trondheim.

På Pirsenteret vil vi derfor legge til rette gjennom å skape et miljø for unge og lovende bedrifter i scale-up fasen. Ved å bidra med både husrom, aktiviteter og relevante oppdrag, ønsker vi å hjelpe bedriftene gjennom den kritiske fasen frem til solid drift, da balansen mellom vekst og kostnader er som mest utfordrende.

Ved å dele erfaringene fra suksesshistorien til Reitangruppen, vilvi å bidra til at bedriftene tilknyttet AI Village kan fortsette å vokse. Vi bygger bl.a. vinnerkultur via Verdiskolen og tilbyr Pirsenteret som arena tilfaglige arrangement, organisasjons- og lederutvikling. Verdiskolen har også et samarbeid med NTNU, som knytter miljøene sammen.

«Vi er takknemlige for å få jobbe med så dyktige næringslivsledere sier Svein Erik Nordbotten, adm. dir. i E C Dahls Eiendom. At Reitangruppens filosofi og Reitans erfaring som grunder kan inspirere teknologi gründerne er veldig artig for oss. Vi ser frem til et utstrakt samarbeid og gleder oss over at dette miljøet har valgt Pirsenteret og oss som samarbeidspartner fremover.»

Pirsenteret har lang erfaring med å huse og støtte opp om gründermiljøer innen teknologi og maritim virksomhet. E. C. Dahls Eiendom ønsker å videreføre dette og ser derfor behovet for å tilpasse sin virksomhet slik at disse miljøene i fremtiden også vil oppleve Pirsenteret som det beste stedet for videreutvikling av sin virksomhet. Bedriftene i scale-up fasen har en del krav og behov for fleksible ordninger som kan være vanskelige for huseierne å tilfredsstille. Dette løser vi nå på Pirsenteret via AI Village.

AIA Science ble kåret til årets nykommer i 2017.

«Vi er midt inne i en veldig spennende fase for bedriften, der vi trenger stor fleksibilitet i leieforholdet, sier Odd Jostein Svendsli. Hvis alt går etter planen skal vi ansette mange flere i løpet av kort tid, og dette blir mulig i et slikt miljø. I tillegg ser vi at ved å sitte nært de andre spennende bedriftene som jobber med samme fagfelt kan vi få en mye raskere og bedre utvikling i alle selskapene som er i miljøet. I tillegg er jeg veldig imponert over hva Reitangruppen har fått til, og hvis noen av deres prinsipper kan overføres til oss er jeg helt sikker på at det vil øke sjansen for at vi lykkes»

Idletechs som en spin-out fra NTNU miljøet er det å vokse videre i tett samarbeid med investorer, andre AI selskaper svært viktig for å tiltrekke oss både de beste folkene og de beste kundene. Fleksibilitet, infrastruktur og miljø er hovedsaken for at vi kan skape dette på Pirsenteret. Idletechs har allerede et samarbeid med Kongsberg miljøet, som også har betydelig virksomhet på Pirsenteret.

«For Idletechs er den fasen vi går inn i der vi vokser gjennom rendyrking av forretningsmodeller og organisasjonskultur i tillegg til vår teknologi vil det være viktig å være del av dette miljøet rundt Reitangruppen, sier Odd Are Svensen

E. C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986 gjennom en fisjon i E. C. Dahls Bryggeri. Selskapet overtok da blant annet det tradisjonsrike bryggerikvartalet på Kalvskinnet. Selskapet er det ledende eiendomsselskap i Trondheim Sentrum, og ønsker å være en naturlig eiendomspartner for privat næringsliv og offentlige virksomheter i bykjernen.

Selskapets strategi er å være en langsiktig eiendomsaktør innenfor elveslyngen og legger vekt på å tilby lokaler med riktig kvalitet til riktig pris tilpasset brukerens behov.

E. C. Dahls Eiendom AS eier helt eller delvis over 80 eiendommer i Trondheim sentrum.
Selskapet eies av Reitan Eiendom AS.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.

Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 20184.4.2019 08:00:00 CESTPressemelding

- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan. I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent. - De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan. Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk. - Det forplik