Dynga er vinneren av Egmonts tegneseriekonkurranse!

Vinneren av Egmonts stripekonkurranse 2019 er nesten bare søppel. Likevel fikk serien Dynga toppscore av alle jurymedlemmene, og dermed ble Marius Ø. Hunskår 30 000 kroner rikere. Du kan lese mer av hans serie i Radio Gaga nr 3.

Dynga handler om en far og hans sønn som jobber på en søppeldynge. En slik en som aldri minsker.

En eventyrlig poetisk tilfeldighet ved denne tildelingen, viser seg å være at seierherren har det han kaller «en Donald-jobb på margarinfabrikk». Rent bortsett fra det, er Marius en 32 år gammel fyr som bor i Fredrikstad, med samboer, datter og bikkje.

Vi lar ham selv fortelle forhistorien bak serien Dynga:
– For en del år siden lagde jeg serier med en gjeng som kalte seg SerieReiret. Jeg prøvde å finne på et serieunivers vi kunne jobbe på i fellesskap, og fikk så ideen om en søppeldynge. Den ideen synes jeg var så morsom at jeg beholdt den selv.

– Wise move! Hvilke utviklingsmuligheter ser du for deg når det gjelder Dynga?

– Settingen og konseptet til Dynga gir rom for mye sprell og utforsking. Jeg har en del tanker og idéer om hvordan serien kan utvikle seg videre. På en søppeldynge kan alt dukke opp!

– Hvem er dine tegnerforbilder nasjonalt og internasjonalt?

– Alltid vært STOR fan av både Don Rosa (Donald) og Bill Watterson (Tommy og Tigern). Jeff Smith (Bone) er fantastisk, og digger tegnestilen til Franquin (Viggo, Sprint). Innenlands er Børge Lund (Lunch) favoritten.

Vi lurer på hva Marius skal bruke de 30 000 kronene til, og om de vil forandre ham?

– Jeg bor i en loftsleilighet som til tider føles ut som Sahara, så de skal gå til en varmepumpe som skal fungere som kuldepumpe. Vil pengene forandre meg? De vil i alle fall hjelpe meg å bli til en litt mindre svett utgave av meg selv!