Dugnad for flyktningene

Lørdag 19. september vier NRK kvelden til støttekonserten Dugnad for flyktningene, et samarbeidsprosjekt mellom fem hjelpeorganisasjoner, Oslo Konserthus og NRK.

Ingrid Gjessing Linhave leder Dugnad for flyktningene. Foto: Julia Naglestad/NRK.

Dum Dum Boys, Sivert Høyem, Emilie Nicolas, Eben jr. med Nico D., Ida Jenshus og Bernhoft er artistene som står på scenen lørdag kveld.

Sammen med de fem organisasjonene Røde Kors, Redd Barna, Norsk Folkehjelp, Flyktninghjelpen og Kirkens Nødhjelp mobiliserer Oslo Konserthus og NRK til en nasjonal innsamlingsdugnad for mennesker som er på flukt.

Publikum kan gi sin støtte til innsamlingen ved å kjøpe billetter til konserten eller ringe inn / sende SMS underveis i programmet.

NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen sier at målet med konserten både er å gi økt kunnskap om den pågående krisen, og å gi folk anledning til å bidra:

-          Det har vært et stort engasjement i Norge knyttet til de mange flyktningene som rømmer fra krig og nød til et fredeligere Europa. NRK ønsker med Dugnad for flykningene både å gi folk en forståelse av denne katastrofen som utspiller seg – og å gi folk en anledning til å hjelpe. Mange har samlet inn både klær, mat og ressurser ellers – dette er en del av NRKs bidrag, sier Halvorsen.

Ingrid Gjessing Linhave er programleder for støttekonserten, et oppdrag hun tok på seg uten å blunke:

-          Det er et enormt engasjement blant folk om dagen og jeg er både stolt og glad for å være en del av dette gjennom jobben i NRK, nettopp ved å lede Dugnad for flyktningene.  At vi alle bidrar på den ene eller andre måten og bryr oss om hverandre er så uendelig viktig, avslutter Linhave.

Tid: Lørdag 19. september

Sted: Oslo Konserthus og direkte på NRK1