Duettplate fra Inger Lise Stulien

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Nå er hun klar med sitt nye album denne våren, "Samklang". Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge.

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge. Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. (Foto: Arild Danielsen)

I dag slipper Inger Lise Stulien sitt sjette soloalbum, "Samklang". Inger Lise skriver de aller fleste tekstene selv, og flere av melodiene. Hun har også komponert sammen med sin faste gitarist gjennom 15 år, Knut Kjetil Møen. Det musikalske landskapet til Inger Lise ligger i folkevise-pop-sjangeren, med innslag av country, roots og folkemusikk. Hun lar seg inspirere av årstidene.

Dette kommer tydelig frem i tekstene hun skriver. Flere av tekstene har sitt utspring fra eget levd liv. Mens andre tekster baserer seg på erfaringer som venner og kjente deler med henne, historier fra hverdagen som gir inntrykk. Sangene spenner fra å være lettstemte og glade til melankolske, vakre kjærlighetssanger. For andre av låtene er temaene sorg, savn og vemod. Både tekster og melodier har en varm undertone der takknemmelighet og gleden står sentralt. Sangene speiler så vel de gode som de såre kontrastene vi kan kjenne på i livet.

Lang rekke samarbeid

Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. Produksjonen er innspilt i Kongshavn Studio, med Bjørn Ole Rasch som produsent. Tidligere har hun også turnert med Jan Engervik med viser av Taube og Theodorakis, og gjort en innspilling sammen med Alexander Rybak på fele. Stulien gjorde og en duett sammen med Bobby Bare under Breim countrytreff på hovedscenen der noen år tilbake, for å nevne noen.

Målblomen

Inger Lise Stulien er i fra bygda Byremo i Audnedal kommune, Vest Agder fylke, men nå bosatt i nedre Setesdal, Aust Agder. Inger Lise har fått «Målblomen» av Noregs Mållag, for hennes formidling av den nynorske sangkulturen. Sangen har alltid vært en viktig del av hennes liv.

Første gang hun sang på Sørlandssendingen var hun bare fire år gammel. Hun er yngst av en søskenflokk på åtte, der faren hennes spilte trekkspill og hun og søsknene var med rundt og underholdt med han på ulike tilstelninger opp igjennom barndom og oppvekst. Far hennes, Arthur Stulien, gjør en trekkspillsolo på en sang hun har skrevet som en hyllest til hennes gode barndom. Dette ble hans siste trekkspillsolo som han rakk å spille inn like før han døde, 91 år gammel. Alle de åtte søsknene er med og synger på denne sangen: «Minnebok».

Hør "Samklang" her.

Cover Samklang

Geir Otnæs ute med trekkspill-hyllest til Geirr Lystrup21.6.2019 13:37:51 CESTPressemelding

Etter å ha medvirket på rundt 70 album kommer den allsidige trekkspilleren Geir Otnæs nå ut med sitt første soloalbum «Lystrup på trekkspill», som er dedikert til melodier skrevet av Geirr Lystrup. I forbindelse med plateslippet spiller Geir Otnæs konsert på Hamar kulturhus 24. juni, der Geirr Lystrup vil åpne med et par låter. Hør Geir Otnæs - "Lystrup på trekkspill" her! Geirr Lystrup er hovedsakelig kjent som en en av Norges kjæreste visesangere, og han og Otnæs har spilt sammen i 30 år. Lystrup er mest kjent for tekstene sine, men han har skrevet det aller meste av musikken selv. Otnæs gjør med denne plata en innsats for å få disse melodiene frem i lyset. Geir Otnæs har spilt trekkspill fra han var 8 år gammel, og siden den gang har han vært en aktiv trekkspiller og vokalist. I løpet av et langt liv som trekkspiller har han turnert i det meste av Norges land, og i Danmark, Sverige, Tyskland, Østerrike, Italia, Grønland, Island, Færøyene, og Lousiana, USA. Geir Otnæs har plukket ut

Mari Midtli er ute med soloalbum21.6.2019 11:02:22 CESTPressemelding

Mari Midtli reknas i ein alder av 22 år som ein av dei fremste utøvarane av vokal folkemusikk i Noreg. Hennar framifrå formidling og nærvere framkallar fort frysningar og har gjort sitt til at ho har vunne Landskappleiken (vokal klasse B) to gonger og hausta ei rekkje prisar. No kjem hennar første soloplate på Heilo. ”Dalen” består av Mari Midtlis favorittsongar frå nære kjelder i Gudbrandsdalen. Hør Mari Midtli "Dalen" her! Plata lanserast på heimebane med konsert heime på Låven på Sel 22. juni, og med ein eigen konsert under Landskappleiken i Vågå, 28 juni. ! Vokalmusikken i Gudbrandsdalen har vore ein gøymd skatt i mange år. Nesten ingen har brukt den. Mari har derfor dei siste åra jobba med å finne fram gamalt vokalmateriale, og har etter kvart opparbeidd seg eit breitt repertoar. Ho har gått i lære hjå Camilla Granlien, ein av dei få andre vokalutøvarane som utøver tradisjonen frå Gudbrandsdalen, og hatt mange møter med den store kjelda Jarnfrid Kjøk. ”Dalen” består av repertoar s

ORBO er tilbake med «Fine»21.6.2019 10:03:11 CESTPressemelding

Fem år etter forrige album, Safe & Sound, er ORBO tilbake med ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. Med «Fine» girer tidligere Spellemann-vinner ORBO seg opp til hans kommende tredje soloalbum etter en lang karriere med ORBO & The Longshots. Dette er en låt som omtrent kunne vært hentet direkte fra TV-serien True Detective, og teksten alene kommer til å gi deg frysninger nedover ryggen. De universelle spørsmålene om liv og død hagler ut til lyd av tunge akustiske gitarer og skarptrommer verdig en hærfører. «Fine» ble skrevet etter en samtale om nettopp liv og død med Sir David Attenborough, og hvis du noensinne har lurt på hvordan din siste time vil bli ligger kanskje svaret her. Hør den her! – Jeg har alltid vært en stor fan av T-Bone Burnett og Buddy Miller, og sangen er inspirert av americana-sjangeren og teksten er universell, forteller Ole Reinert Berg-Olsen om «Fine». – Napoleon Bonaparte lurte alltid på hvordan han skulle dø, og er vel ett av de beste eksemplene vi har på hvor

Anne Marie Kvien slipper ny singel21.6.2019 09:40:32 CESTPressemelding

I dag er Anne Marie Kvien sin nye sang «Fredssong» ute på Grappa Musikkforlag! På denne singelen har Kvien oversatt den svenske sangen «Fredspsalm» av Ragnwei Axellie til norsk, som blir sunget mye rundt omkring i verden. Dette er en vakker tekst som handler om nettopp fred, som hun har tonesatt på sitt eget vis. Anne Marie Kvien er en norsk viseartist, komponist og tekstforfatter, som albumdebuterte i 1998 med Livsglede og har siden da sluppet ytterligere seks album. I musikken sin synger hun om både naturen, livet og kjærligheten, men hun har også mye åndelighet i sangene sine. Hør «Fredssong» her!

Birkelunden Mannskor er ute med debutalbumet!14.6.2019 13:00:00 CESTPressemelding

Birkelunden Mannskor albumdebuterer! Det skjer i dag på Grappa Musikkforlag med Konger av Norge som inneholder åtte verk om norske konger gjennom tidene - og to av dem er nyskrevne for anledningen. Dette er en plate med klassisk mannskorrepertoar, fremført av det unge og friske Birkelunden Mannskor. Her har de samlet det beste av det beste fra det norske nasjonalromantiske mannskorrepertoaret og laget et album med sanger som handler om norske konger. Disse stykkene stammer fra mannskorets gullalder, på slutten av 1800-tallet til starten av 1900-tallet. Men, av albumets totalt åtte stykker, er to av dem nykomponerte verk. Vi snakker om det nyskrevne samtidsverket om Harald Hårfagre og slaget ved Hafrsfjord av Eivind Buene, og singelen «Vår Konge» som er skrevet av Gisle Kverndokk med tekst av Odd-Magnus Williamson, og som selvfølgelig handler om Kong Harald V. Fra begynnelsen med «Kongesang» til de siste tonene av «Norges fjell» tar Birkelunden Mannskor med oss gjennom de vakreste og me

Frida Ånnevik gjør Spice Girls på norsk14.6.2019 10:34:21 CESTPressemelding

Da Spice World rulla ut staffasjen og tok girl-poweren ned igjen fra hylla i starten av juni, hadde jeg den samme intense følelsen av å gå glipp av noe som jeg hadde forrige gang Sporty, Baby, Ginger, Scary og Posh var på høyden, sier Frida Ånnevik. Hvorfor bestilte jeg meg ikke bare en billett til Manchester? Spice Girls var mitt første møte med feminisme, med pop-snekra identitet og en snikende følelse av at jeg kanskje måtte velge - eller kunne jeg like både dette og Joni? Det var en litt vrien spagat. Diskusjonene om hvem av dem som var kulest, hvem man skulle være, og etterhvert diskusjonene om hvorvidt det egentlig var bra, musikken altså? Det spørsmålet fikk etter ei stund et negativt svar, mest fordi ungdomsskolen venta og Spice Girls kunne dessverre ikke bli med dit. Jeg har alltid likt denne låta, for jeg synes melodien er så fin. Jeg gjenoppdaga Spice Girls igjen rundt 2007 og hørte mye på dem da jeg leste til eksamen i musikkhistorie. Sikkert for å få avreagert litt innimel