Duettplate fra Inger Lise Stulien

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Nå er hun klar med sitt nye album denne våren, "Samklang". Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge.

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge. Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. (Foto: Arild Danielsen)

I dag slipper Inger Lise Stulien sitt sjette soloalbum, "Samklang". Inger Lise skriver de aller fleste tekstene selv, og flere av melodiene. Hun har også komponert sammen med sin faste gitarist gjennom 15 år, Knut Kjetil Møen. Det musikalske landskapet til Inger Lise ligger i folkevise-pop-sjangeren, med innslag av country, roots og folkemusikk. Hun lar seg inspirere av årstidene.

Dette kommer tydelig frem i tekstene hun skriver. Flere av tekstene har sitt utspring fra eget levd liv. Mens andre tekster baserer seg på erfaringer som venner og kjente deler med henne, historier fra hverdagen som gir inntrykk. Sangene spenner fra å være lettstemte og glade til melankolske, vakre kjærlighetssanger. For andre av låtene er temaene sorg, savn og vemod. Både tekster og melodier har en varm undertone der takknemmelighet og gleden står sentralt. Sangene speiler så vel de gode som de såre kontrastene vi kan kjenne på i livet.

Lang rekke samarbeid

Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. Produksjonen er innspilt i Kongshavn Studio, med Bjørn Ole Rasch som produsent. Tidligere har hun også turnert med Jan Engervik med viser av Taube og Theodorakis, og gjort en innspilling sammen med Alexander Rybak på fele. Stulien gjorde og en duett sammen med Bobby Bare under Breim countrytreff på hovedscenen der noen år tilbake, for å nevne noen.

Målblomen

Inger Lise Stulien er i fra bygda Byremo i Audnedal kommune, Vest Agder fylke, men nå bosatt i nedre Setesdal, Aust Agder. Inger Lise har fått «Målblomen» av Noregs Mållag, for hennes formidling av den nynorske sangkulturen. Sangen har alltid vært en viktig del av hennes liv.

Første gang hun sang på Sørlandssendingen var hun bare fire år gammel. Hun er yngst av en søskenflokk på åtte, der faren hennes spilte trekkspill og hun og søsknene var med rundt og underholdt med han på ulike tilstelninger opp igjennom barndom og oppvekst. Far hennes, Arthur Stulien, gjør en trekkspillsolo på en sang hun har skrevet som en hyllest til hennes gode barndom. Dette ble hans siste trekkspillsolo som han rakk å spille inn like før han døde, 91 år gammel. Alle de åtte søsknene er med og synger på denne sangen: «Minnebok».

Hør "Samklang" her.

Cover Samklang

Trudy & Dave følger opp med sterk andresingel8.6.2018 11:23Pressemelding

Om du er på jakt etter musikk som matcher det eventyrlige sommerværet, har vi noe for deg. Det er svært gledelig å melde at andre singel fra Trudy & Dave endelig er ute! "Call Home" speiler en litt annen side ved duoen enn mørke, kraftfulle "Force of Nature" som kom tidligere i april. Denne singelen er noe lystigere, men likefullt lekker, harmonisk og fornøyelig musikk fra disse to sterke stemmene. Duoen har fått mye skryt for sine låtskriverevner - sammen og hver for seg - og her får de vist frem sin storyteller-side med en historie om hvordan det kan oppleves når barna begynner å bli store og flytte hjemmefra. Johanna Demker og Alf Bretteville har tidligere vært kjent under navnene Hjerteknekt og Bretteville på 90-tallet, og er å anse som veteraner innenfor norsk roots/americana. Hør "Call Home" her og nå!

Einar Flaa er ute med fantastisk ny singel8.6.2018 08:47Pressemelding

Da Einar Flaa var liten lå han ofte våken om kveldene og hørte på pappas protestviser. Tre tiår senere vil han gå i sin fars fotspor og gi ut sine egne kampsanger. Første smakebit fra Einars kommende prosjekt er ute i dag. Denne låta, "So Called Friend", handler om menneskenes rovdrift på planeten. Om skjevfordeling, og hvordan de som har mye verner om rikdommen sin. Fokuset er på menneskenes overforbruk og konsekvensene av dette, og budskapet er pakket inn i vidunderlig folk-musikk og sang fra hovedpersonen selv. Sjekk ut "So Called Friend" her! "So Called Friend" er spilt inn i låven på Klåstad gård i Larvik. Med seg har han et stjernelag av musikere: Børge Fjordheim (Morten Abel, Sivert Høyem) på trommer, Nikolai Eilertsen (BIGBANG, Band of Gold) på bass, Christer Knutsen (Sivert Høyem) på piano og Geir Sundstøl (Bjørn Eidsvåg, Odd Nordstoga) på banjo. Låten er mikset og produsert av Bjarne Stensli og Andreas Berzcelly. Einar har tidligere jobbet med musikere som Pål Angelsgård, Lis

Slåttejazz gir ut ny plate: GLIMT1.6.2018 17:38Pressemelding

Duoen Slåttejazz er Helene Høye på fele og Ole Sigvard Lunnan på flygel. Slåttejazz er deres lek med tradisjon og skaperglede, fele og klaver, folkemusikk som streifer jazzen. 13 slåtter, musikalske bilder og historier, om natur og mennesker er med på innspillingen. 11 av slåttene har de komponert selv, to er gamle slåtter fra Gudbrandsdalen. Det første albumet «Slåttehjerte» kom ut i 2011 på Heilo Grappa, og fikk mye god omtale. Dermed fortsatte ferden for duoen, litt utenfor allfarvei og oppgåtte stier, men aldri uten glimt av det kjente og kjære, av glimrende folk og steder. Helene har omfattende virksomhet bak seg i folkemusikken, fra Landskappleik, i store og små formater og med Rikskonsertene. Opprinnelig gudbrandsdøl, bosatt på Nesodden. Ole Sigvard har bakgrunn fra flere jazzband og ensembler, er opprinnelig trønder bosatt på Kolbotn. Plateutgivelsen feires med slippkonsert søndag 3. juni i Kolben Kulturhus på Kolbotn.