Duettplate fra Inger Lise Stulien

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Nå er hun klar med sitt nye album denne våren, "Samklang". Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge.

Sang og tradisjon er sentralt i Inger Lises liv. Hun skaper nærhet og kjærlighet i sangene ved å synge på dialekt og nynorsk, målformen som ligger hennes hjerte nærmest. Denne gangen en duettplate der hun har invitert med seg mange duettpartnere fra artist-Norge. Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. (Foto: Arild Danielsen)

I dag slipper Inger Lise Stulien sitt sjette soloalbum, "Samklang". Inger Lise skriver de aller fleste tekstene selv, og flere av melodiene. Hun har også komponert sammen med sin faste gitarist gjennom 15 år, Knut Kjetil Møen. Det musikalske landskapet til Inger Lise ligger i folkevise-pop-sjangeren, med innslag av country, roots og folkemusikk. Hun lar seg inspirere av årstidene.

Dette kommer tydelig frem i tekstene hun skriver. Flere av tekstene har sitt utspring fra eget levd liv. Mens andre tekster baserer seg på erfaringer som venner og kjente deler med henne, historier fra hverdagen som gir inntrykk. Sangene spenner fra å være lettstemte og glade til melankolske, vakre kjærlighetssanger. For andre av låtene er temaene sorg, savn og vemod. Både tekster og melodier har en varm undertone der takknemmelighet og gleden står sentralt. Sangene speiler så vel de gode som de såre kontrastene vi kan kjenne på i livet.

Lang rekke samarbeid

Blant duettpartnerne på utgivelsen kan det nevnes: Sondre Bratland, Thom Hell, Trygve Skaug, Olav Stedje, Kirsten Bråten Berg, Kim Andre Rysstad, Fjellfolk, Stein Roger Sordal med flere. Produksjonen er innspilt i Kongshavn Studio, med Bjørn Ole Rasch som produsent. Tidligere har hun også turnert med Jan Engervik med viser av Taube og Theodorakis, og gjort en innspilling sammen med Alexander Rybak på fele. Stulien gjorde og en duett sammen med Bobby Bare under Breim countrytreff på hovedscenen der noen år tilbake, for å nevne noen.

Målblomen

Inger Lise Stulien er i fra bygda Byremo i Audnedal kommune, Vest Agder fylke, men nå bosatt i nedre Setesdal, Aust Agder. Inger Lise har fått «Målblomen» av Noregs Mållag, for hennes formidling av den nynorske sangkulturen. Sangen har alltid vært en viktig del av hennes liv.

Første gang hun sang på Sørlandssendingen var hun bare fire år gammel. Hun er yngst av en søskenflokk på åtte, der faren hennes spilte trekkspill og hun og søsknene var med rundt og underholdt med han på ulike tilstelninger opp igjennom barndom og oppvekst. Far hennes, Arthur Stulien, gjør en trekkspillsolo på en sang hun har skrevet som en hyllest til hennes gode barndom. Dette ble hans siste trekkspillsolo som han rakk å spille inn like før han døde, 91 år gammel. Alle de åtte søsknene er med og synger på denne sangen: «Minnebok».

Hør "Samklang" her.

Cover Samklang

Sol Heilos dag i «Hver gang vi møtes»16.2.2019 11:20:13Pressemelding

I går kom endelig det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet, og i kveld er det duket for Sol Heilos dag. Musikken fra kveldens episode kan du høre allerede nå! – Unni Wilhelmsen, som er min venninne og har vært med i «Hver gang vi møtes» tidligere, sa til meg: «Dette MÅ du si ja til.» Og da ble det ja! Jeg elsker utfordringer. Å få møte så flotte artister med ulike sjangre og tolke deres låter blir både utfordrende og blir garantert veldig gøy. Det sa Sol Heilo i forkant av innspillingen til årets sesong av «Hver gang vi møtes». I kveld er det hennes tur til å bli hyllet, og vi sier som Sol selv: dette blir garantert veldig gøy! Sol Heilo er komponist, artist, musiker, musikkprodusent, arrangør, designer og kostymedesigner. Sol har gjort internasjonal karriere med bandet Katzenjammer og spilt for fulle konsertarenaer og viktigste festivalene rundt i Europa. Sol Heilo er multiinstrumentalist og arbeider innen flere musikksjangre. Hun er musikkprodusent, og i tillegg til å l

Det store «Hver gang vi møtes»-albumet er ute nå15.2.2019 14:05:52Pressemelding

Det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet inneholder 24 høydepunkter fra årets sesong av suksesserien. Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Og i dag kan du endelig høre det store «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet! Her finnes 24 minneverdige låter fra årets sesong, som blant annet inkluderer Bettans cover av «When Heroes Are Made», Sol Heilos versjon av «Hold On Be Strong», og ikke minst Petter Katastrofes nytolkning av «La det swinge». Albumet gis ut på Grappa Musikkforlag og er tilgjengelig der du kjøper og hører musikk nå. «Hver gang vi møtes» produseres av TV2 og Mastiff.

Tom Mathisens dag i «Hver gang vi møtes»9.2.2019 16:35:39Pressemelding

Gjør deg klar, for i kveld er det duket for fest i regi av alles kjære Tom Mathisen i «Hver gang vi møtes». Hør musikken i kveldens episode allerede nå! – Jeg takket ja til å være med i «Hver gang vi møtes» fordi dette er et tv-konsept som fremmer artistenes virke og jeg som jeg som musiker kan stå for. Som komiker kommer jeg vel ikke unna å bruke humor når jeg fremfører versjoner av de andre artistenes låter. Vi har allerede vært vitne til mange festlige og fine øyeblikk med Tom Mathisen i årets sesong. Med andre ord har du mye godt i vente i kveldens episode, og gjengen har plukket kremen av klassikere fra Mathisens karriere på det som er hans dag! Komiker, musiker og skuespiller Tom Mathisen var i perioden 1977 til 1984 medlem av den kjente komigruppen Prima Vera med Jahn Teigen og Herodes Falsk. Prima Vera ble kjent for å parodiere kjente artisters melodier med fjollete og sarkastiske tekster på norsk. Gruppen mottok hedersprisen under Komiprisen 2014. Mathisen og Falsk dannet en e

Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå8.2.2019 15:22:49Pressemelding

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag. Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned. Solo og samspill Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter