«Du, av alle» – sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen

Helsepersonell er i en særstilling ved at de har faglig kompetanse på, og tilgjengeligheten til, medikamenter. Rusmiddelbruk er den største enkeltårsaken til at helsepersonell i Norge mister autorisasjonen, og hovedårsaken til at sykepleiere mister sin autorisasjon.

En måte å mestre livet på

Sykepleierne som har blitt intervjuet i rapporten vektlegger forklaringer på medikamentbruken som kretser rundt det kroppslige, både i fysisk og psykisk forstand, noe som har sammenheng med livssituasjon og livsomveltende hendelser.

- Medikamenter blir for mange måten å mestre en krevende hverdag på og å kunne stå i jobb tross plager, smerter og belastninger, sier Oda Sjøvoll, prosjektleder medikament, Akan kompetansesenter

Møtet med arbeidsgiver er avgjørende

Ingen av sykepleierne i rapporten mener at det de har gjort ikke burde få konsekvenser. De finner det helt legitimt å miste både jobb og autorisasjon. Det er rett og slett hvordan de har blitt møtt som er viktigst.

- Hvordan hver enkelt har blitt møtt er av størst betydning. Om de har blitt møtt som en kriminell man vil bli kvitt eller som et medmenneske som trenger hjelp har vært helt avgjørende for hvordan de har det i dag, sier Sjøvoll.

Det er viktig at også arbeidsgivere ser på alternativer til å si opp ansatte som har stjålet medikamenter, og at de møter ansatte på en ordentlig måte.

- Det er mulig å finne løsninger som sørger for at både den som har et avhengighetsproblem og arbeidsgiver kommer ut på en god måte. Det vil ikke alltid la seg gjøre, men alle arbeidsgivere har en plikt til å forsøke og ikke minst til å møte ansatte med respekt og medmenneskelighet, uttaler Sjøvoll.

Om rapporten

• Intervjuer med ti sykepleiere som har mistet autorisasjonen som følge av at de har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen
  • Rapporten kan lastes ned og leses i sin helhet her http://akan.no/2016/11/15/2644/

Akan kompetansesenter – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk.

Vi setter ledere og medarbeidere i stand til å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill.

Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon, som ble stiftet i 1963 og eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Virksomheten finansieres av staten ved Helsedirektoratet, LO, NHO, samt egne kursinntekter.

- Gevinsten ligger i åpenheten -

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.