DS 9: eleganse, plugin-hybrid og 4x4

DS 9 er en ny luksusmodell fra det franske merket DS. Den består av nyskapende teknologi, kraft og en sterk premium bilopplevelse. DS 9 har også blitt utstyrt med elementer som hedrer kulturarven til merket.

DS 9 er den tredje modellen fra nye DS – i tillegg til DS 3 Crossback og DS 7 Crossback. Med en lengde på 4,93 meter og en akselavstand på 2,9 meter, kan DS 9 tilby maksimalt med plass og komfort til passasjerer både foran og bak. Designspråket er soleklart DS og bilen er pakket med sofistikert utstyr. DS 9 har også designdetaljer som bringer tankene til den legendariske DS-lanseringen i 1955. Blant annet har DS 9 blitt utstyrt med blinklys øverst på C-stolpen slik den første DS-modellen hadde.

I det norske markedet vil DS 9 bli lansert som plugin-hybrid, som bærer navnet DS 9 E-TENSE. Det betyr helelektrisk daglig kjøring, masse kraft, firehjulsdrift og bekymringsfri langkjøring.

-          Vi ser frem til å delta i markedet for luksussedaner. DS 9 vil med kraftige ladbare drivlinjer og 4x4 appellere til kunder som ønsker seg en luksuriøs kjøreopplevelse sammen med et eksklusivt DS kundeprogram, sier Thomas Christensen, direktør for DS Automobiles i Norge hos Bertel O. Steen.

Kraft og komfort fra E-TENSE

Begge motoriseringene vil bestå av bensinmotor med støtte fra en eller to elektriske motorer. Startmodellen får forhjulsdrift og totalt 225 hestekrefter, mens toppmodellen får en samlet effekt på 360 hestekrefter og firehjulsdrift.

Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor med 8-trinns automatgirkasse.

Helelektrisk toppfart er 135 kilometer i timen og elektrisk rekkevidde er foreløpig oppgitt til mellom 40 og 50 kilometer (WLTP), avhengig av utstyr og modell. Maksimal regenerering av energi får du ved å velge «brakemode» på girkassen. Denne funksjonen er svært effektiv ved bykjøring.

Versjonen med 360 hestekrefter kan også kjøres helelektrisk med firehjulsdrift. DS 9 er alltid tilgjengelig med firehjulsdrift, uavhengig av batteristatus. Fremdriftsbatteriet har en kapasitet på 11,9 kWt. DS 9 har også funksjonen E-Save som gjør at du kan reservere et bestemt nivå på batteriet til bruk ved bykjøring.

Ombordladeren har en kapasitet på 7,4 kW og gjør at batteriet kan lades på halvannen time med veggboks.

E-TENSE Sportmodus tilbyr den mest intense kjøreopplevelsen. Du får da kraftigere gassrespons, raskere girskift, tyngre styring og oppstramming av den aktive fjæringen.

DS Lounge

Kupéen i DS 9 kalles DS Lounge. Det betyr at komforten skal være like god både foran og bak. Loungen er romslig og eksklusive materialer preger interiøret. Dashbordet er trukket i Nappa skinn og setene har det kjente klokkeremsmønsteret (inspirasjon Opera). Knappene er krystallformede og tak og solskjermer er trukket i Alcantara. Dørhåndtakene i skinn er håndsydd!

I tillegg til eksklusive materialer har baksetet varme, kjøling og massasje. Armlenet mellom baksetepassasjerene har oppbevaringsrom i skinn, USB-porter, knappestyring av baksetefunksjonene og fargestyring av velkomstlys.

DS inspirasjoner

I likhet med DS 3 Crossback og DS 7 Crossback kommer DS 9 med ytterligere muligheter for individualisering. Med unntak av Performance Line, som har fokus på det sportslige, er de andre inspirasjonene navngitt etter kjente steder i Paris – Bastille, Rivoli og Opera.

Bastille og Rivoli er utstyrt med fullnarvet skinn, mens Performance Line kommer med sort Alcantara. Opera har Art Rubis Nappa skinn med det ikoniske klokkeremsmønsteret i setene. Rattet, inkludert senter, er trukket i skinn. Alt er sydd med perlesøm. BRM-klokke er også på plass.

Lyd

DS har utviklet vinduer med akustiske egenskaper og dette sørger for minimalt med støy og vibrasjoner. Det som finnes av lyd bestemmer man selv via et kraftig stereoanlegg fra det franske high-end merket Focal.

Kjøresystemer

-          DS Active Scan Suspension består av et kamera og flere sensorer som blant annet overvåker fart, nivåforskjeller i veien, akselerasjon og bremsing. Dette gjør det mulig å tilpasse dempingen av hvert enkelt hjul.

-          DS Drive Assist tilbyr selvkjøring på nivå 2.

-          DS Park Assist finner parkeringsplasser som passer bilen. Hvis farten er under 30 kilometer i timen sier bilen i fra om plassen er stor nok, og det eneste du trenger å gjøre er å velge om du skal lukeparkere eller parallellparkere. Ratt, gir og gass styres automatisk.

-          DS Night Vision består av et infrarødt kamera som ser fotgjengere, syklister og dyr på 100 meters avstand. Fører får opp et bilde i skjermen og blir tydelig varslet.

-          DS Active LED Vision er frontlys med fem lysinnstillinger. Bilen velger selv riktig innstilling.  Det er egen lyssetting for parkering, by, landevei, motorvei og tåke.

-          DS Smart Access gjør at du ikke trenger å tenke på nøkkelen. Du legger inn bilen på en smarttelefon. Flush håndtakene kommer automatisk ut av dørene når du låser opp bilen med telefonen. Det er mulig med 5 brukere av bilen. Du kan også gi adgang til bilen til en annen person innenfor en gitt tidsramme. Alt dette styres i My DS app.

DS 9 vises på bilmessa i Genève neste uke.