Drømmetall for TV 2 - mest sette Champions League-finale noensinne

828.000 seere fulgte på det meste Champions League-finalen mellom Tottenham og Liverpool på TV 2 lørdag kveld. I snitt fulgte hele 685.000 kampen på hovedkanalen TV 2, mens 47.000 kunder så kampen på TV 2 Sumo. Aldri før har så mange sett en Champions League-finale på norsk TV.
Liverpool vant Champions League-finalen mot Tottenham. Foto: NTB Scanpix.

- Nå står jubelen i taket i TV 2 Sporten! Dette var mer enn vi hadde drømt om. Vi gikk inn i Champions League med en tydelig ambisjon om å løfte interessen for turneringen i Norge, og det har vi gjort. De eventyrlige seertallene vi ser her viser at vi engasjerer stort og bredt, kommenterer sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.

685.000 seere så i snitt hele kampen på TV 2s hovedkanal. I tillegg fulgte 47.000 kunder kampen på TV 2 Sumo. Sendingen som varte fra kl. 20.38 til kl. 22.58 ga en andel på 52,2 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 53,2 prosent blant alle TV-seerne (P10-79).

På det meste så 828.000 seere på kampen kl. 22.50 lørdag kveld.

- Vi er stolte og ydmyke, lettet og glad. Dette er en stor inspirasjon for alle involverte og en bekreftelse på at TV 2 er stedet for store fotball-anledninger. Takk til alle som så på!

Kampen bidro til å gi TV 2 en dagsandel på hele 30,8 prosent i den kommersielle målgruppen 20-49 år og 31,2 prosent blant alle TV-seerne (P10-79).

- Vi rekker akkurat å nyte dagen i dag før det braker løs igjen på fotballfronten på TV 2s plattformer med EM-kvalifisering, finaler i Nations League og fotball-VM for kvinner. Så kommer Afrikamesterskapet, Gold Cup, en komplett pakke med Manchester United og Liverpools oppkjøring til en ny sesong, norske lag i europacup og Norway Cup. Det blir alt annet enn sommerstille i TV 2 Sporten. Vi skal på jobb for det fotball-interesserte publikum gjennom hele sommeren, og det blir en fest, sier Vegard Jansen Hagen i TV 2.

Fredag var det finale på «The Voice» på TV 2. Den ble på det meste sett av 567.000 seere, mens 462.000 så hele fredagens finalen. I snitt har 540.000 seere fulgte denne sesongen av «The Voice» på TV 2 (Total screen rating).

Jan-Petter DahlPR- og mediesjef

Kontaktperson for spørsmål om seertall fra media rundt programmene som sendes på TV 2-kanalene.
Pressekontakt for Skavlan, Gullruten, Nyhets- og sportsprofiler, sportseventer og Allsang på Grensen.

Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.no

Liverpool vant Champions League-finalen mot Tottenham. Foto: NTB Scanpix.