NAF

Drivstoffavgiften gjør at næringslivet slipper unna

Del

– Næringslivet og tungtrafikken skaper så mye belastning på veiene at det er hårreisende at de ikke betaler mer enn privatbiler i avgift, sier NAF-sjef Stig Skjøstad og viser til at alle betaler lik drivstoffavgift som en del av bensin- og dieselprisen.

Tunge kjøretøy fører til mer belastning på veiene enn vanlige personbiler. Det er ikke rettferdig, mener medlemsorganisasjonen NAF (Foto: NAF)
Tunge kjøretøy fører til mer belastning på veiene enn vanlige personbiler. Det er ikke rettferdig, mener medlemsorganisasjonen NAF (Foto: NAF)

Drivstoffavgiften er gammeldags og fungerer ikke etter hensikten, viser en ny rapport fra NAF, Veikart for personlig transport, som gjøres offentlig i dag. Riktigere prising av næringslivets bruk av veiene vil stimulere til økt utskiftning av næringstransporten.

Vanlige folk kjører mindre, men næringslivets transporter øker

Mens privatpersonene blir påført kostnader som skal regulere bilbruk og stimulere til renere transport, finnes det få insentiver til at næringslivet reduserer sine utslipp. Tendensen er at privat bilbruk er på vei nedover, mens det transporteres stadig mer varer med tunge kjøretøy.

-Hver gang politikerne diskuterer avgifter som dreier seg om bil, griper det rett inn i folks hverdag. I fjor var det budsjettkrise der drivstoffavgiften var sentral. Men denne avgiften rammer først og fremst folk på landet, som er avhengig av bilen, sier Skjøstad.

Det er nødvendig med nytt system for veiavgifter

Medlemsorganisasjonen for alle som ferdes i trafikken, NAF, mener at næringslivet burde bidra med mye mer, sett opp mot den belastningen i form av kø, ulykker og utslipp til luft som tungtransporten medfører.

-Politikerne må tenke nytt. Det kreves en utredning av et rettferdig system der de som belaster veiene mest, betaler mest avgift. Det må rett og slett mer penger inn fra næringslivet. Hvis næringslivet bidrar i henhold til den belastningen de påfører i form av forurensning, slitasje og kø, er summen til fordeling på private mindre, avslutter Skjøstad. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tunge kjøretøy fører til mer belastning på veiene enn vanlige personbiler. Det er ikke rettferdig, mener medlemsorganisasjonen NAF (Foto: NAF)
Tunge kjøretøy fører til mer belastning på veiene enn vanlige personbiler. Det er ikke rettferdig, mener medlemsorganisasjonen NAF (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom