Drives av nysgjerrighet

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen må jobbe med noe som er viktig og gøy. Han mener god ledelse er å anerkjenne folks kompetanse og gi ansvar.

Foto: Fartein Rudjord

Skulle kringkrastingssjefen ha laget sitt eget TV-program ville det ha vært en skjellsettende, historisk dramaserie eller et skarpskodd satireprogram. I verdensklasse – helt i tråd med NRKs ambisjoner.

– Men jeg tror ikke jeg skal lede det programmet, da blir det ikke morsomt, hehe!

For Thor Gjermund Eriksen (51) virker tanken på å være tv-moromann absurd.

Han er nysgjerrig som få og liker å utfordre seg selv, men har ingen ville ideer om sitt eget tv-program.

– Min oppgave er å verne om de som har de ville og geniale ideene og få satt dem ut i live, sier Eriksen.

Demokrati og engasjement

Og disse personene er NRK helt avhengige av. Et av NRKs hovedmål er å styrke og utvikle demokratiet. Et annet er å samle og engasjere alle som bor i Norge. Alle aldersgrupper, alle kulturer. Nyheter, underholdning og fest, dokumentarer og programmer som engasjerer og berører i tøff konkurranse med store globale aktører.

– Derfor er også et av hovedmålene å levere innhold i verdensklasse, på alle flater. Det er forutsetningene for hvordan vi jobber i NRK, og det innebærer at kvaliteten på det vi leverer skal være sånn – oppi der! Eriksen knipser og pekefingeren skyter opp mot taket i det sagnomsuste kringkastingssjefskontoret.

Nye medievaner

På veggen bak ham, i glass og ramme, er de tidligere kringkastingssjefene stumme, men kanskje nysgjerrige vitner til den lynraske utviklingen i mediebransjen.

– Så raske teknologiske og globale endringer forandrer publikums medievaner og hvordan vi jobber i NRK. Vi kommer aldri til å ha like mye penger som de utenlandske aktørene, derfor må vi være smartere, mer innovative og nyskapende. Vi kan konkurrere hvis vi når frem til folk med seriene våre. Skam er et eksempel på at vi klarer det, serien er blitt en hit over nesten hele verden, sier Eriksen.

Thor Gjermund Eriksen har selv vært en historieforteller. I en periode jobbet han som politisk journalist for Dagbladet, og noe den norske pressen aldri glemmer, er at han møtte prinsesse Diana i Sarajevo ti dager før hun omkom.

(...)

Les hele saken her!

Foto: Fartein Rudjord

God ledelse skaper verdier for Norge og trivsel på små og store arbeidsplasser. Med gode ledere får vi færre konflikter, og bygger et bedre samfunn.

Når spurte lederen din sist hva du trenger?11.9.2018 15:06Aktuelt

Unge medarbeidere vil jobbe i bedrifter med gode verdier, og ha en leder som evner å se dem. Det betyr noe hva du som leder står for, ikke at du er best på ditt fagområde. Men du må forstå hva bedriften trenger av kompetanse. For å oppfylle den delen av jobben må du vite hva som rører seg og ha tett og nær kontakt med medarbeiderne. -Hvem vil jobbe for meg? Hva kan jeg som leder by på? Det er spørsmål man må stille seg i dag, slår Trine Larsen i Hammer & Hanborg fast.