Drikkepress på julebord er festbrems for mange

- Dessverre er det sånn at mange fortsatt velger bort julebordet med kolleger for å unngå drikkepress. Mange virksomheter er tydeligvis ikke flinke nok til å lage en hyggelig fest der alle føler seg inkludert, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.

Ifølge en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på oppdrag for Akan kompetansesenter, svarer 16 prosent av de yrkesaktive at de helt eller delvis har latt være å gå på julebord grunnet drikkeforventning eller drikkepress.

- Dette sier ikke nødvendigvis noe om at de som svarer slik alltid velger bort julebordet, eller om det kun har skjedd enkelte ganger. Men det sier at 16 prosent av de yrkesaktive som deltar i vår undersøkelse faktisk har følt drikkeforventningen og presset såpass stort at de har latt være å delta på julebord, sier Elisabeth Ege.

Hun understreker at julebord er en viktig sosial møteplass for kolleger, og en fin anledning for ledelsen å gjøre stas på sine medarbeidere.
- For at flere skal føle seg inkludert, er vårt råd at de som arrangerer julebordet har mindre fokus på alkohol, og mer på innehold, underholdning og variert drikketilbud, sier hun, og foreslår:
- Tilbudet på alkoholfri drikke må være minst like lett tilgjengelig, av minst samme kvalitet og passe like godt til den maten som serveres som den alkoholholdige drikken.

6 råd for et hyggelig julebord (uten flau ettersmak):

Ha en tydelig holdning.
Vår erfaring er at en tydelig holdning, nedfelt i en policy som er kjent for alle ansatte, er det beste tiltaket for et godt julebord – og for den generelle kulturen på arbeidsplassen.

Vær bevisst og beredt.
Inntak av alkohol gjør noe med hemningene våre, i større eller mindre grad.

Vit hva du som leder gjør når noen trår over grensa.
Trygge ledere tar tak når en ansatt trår over grensa for hva som er greit. Som leder har du ansvar for å ivareta arbeidsplassens omdømme, sikkerhet og arbeidsmiljø.

Gjør det like attraktivt å drikke alkoholfritt.
Sørg for at de alkoholfrie alternativene er vel så gode, og tilgjengelige, som de alkoholholdige. Det øker sannsynligheten for at flere ser på det som et fullgodt alternativ til alkoholen, samt at flere, som av ulike grunner avstår fra alkohol, vil føle seg inkludert i fellesskapet.

Ikke spør.
Like viktig som de alkoholfrie alternativene, er det å respektere at folk avstår fra å drikke alkohol. Hvorfor i all verden må vi spørre folk om hvorfor de ikke drikker?

Dans mer, drikk mindre!
Bruk mer tid på dansegulvet enn i baren. Du blir ikke bedre til å danse av å ha en promille i hvert bein, snarere tvert imot. Og kaster du deg ut på dansegulvet, vil i tillegg ribba du nettopp spiste forbrennes raskere.

Elisabeth Ege, direktør i Akan kompetansesenter

Equinor-virksomhet er vinner av årets Akan-pris20.11.2018 13:00Pressemelding

Regjeringsforhandlingene: – KrF har en unik mulighet til å sette rusforebygging på kartet6.11.2018 13:36Pressemelding

– KrF har programfestet at partiet skal styrke arbeidet til Akan kompetansesenter. Dette feltet har kommet i skyggen så langt i regjeringsforhandlingene. Nå har partiet en gylden mulighet til å ta fram disse spørsmålene igjen, og gjennom regjeringsforhandlingene vise at partiet fortsatt tar forebygging av rus og avhengighetsproblematikk på alvor, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.